صادرات محصولات کشاورزی راهی برای بی نیازی از درآمد‌های نفتی

سید جعفر حسینی مشاور ارشد نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی با اشاره به اینکه امکان جایگزینی محصولات کشاورزی با درآمد‌های نفتی وجود دارد، اظهار کرد: با وجود آنکه صادرات محصولات کشاورزی ارزآوری خوبی برای کشور در بردارند، اما متاسفانه وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صمت برنامه مدونی در این خصوص ندارند.

او با انتقاد از این مسئله که وزارت جهاد کشاورزی وظایف خود را به درستی انجام نمی‌دهد، افزود: وزارت جهاد کشاورزی اذعان می‌کند که با واگذاری برخی امور به وزارت صمت، آن‌ها باید نسبت به امور صادرات برنامه ریزی کنند که متاسفانه وزارت صمت کاملا نسبت به این موضوع بی تفاوت است و تنها به حوزه خودروسازی فکر می‌کند.

حسینی ادامه داد: اگر مسئولان برنامه ریزی مدونی برای تولید نداشته باشند، با این وجود نمی‌توان امیدی به توسعه صادرات محصولات کشاورزی داشت، در حالی که محصولات خشکبار ایرانی نظیر کشمش، پسته، خرما، بادام و زعفران در دنیا بی نظیر هستند.

بلاتکلیفی قانون انتزاع عامل اصلی هدر رفت محصولات کشاورزی

او با تاکید بر احیای قانون تمرکز بیان کرد: تا زمانی که قانون انتزاع بلاتکلیف باشد، وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صمت برنامه خود را به درستی انجام نمی‌دهند که با این وجود عمده محصولات به مصرف واقعی می‌رسد و مابقی به ضایعات تبدیل می‌شود.

مشاور ارشد نظام صنفی کشاورزی در پایان با بیان اینکه نیازی به  درآمدهای نفتی  نداریم، تصریح کرد: همه ساله یکی از محصولات کشاورزی به دلیل نبود بازار مناسب اعم از سیب زمینی و پیاز هدر می‌رود، در حالی که این قابلیت وجود دارد که با صادرات محصولات زراعی و باغی با ارزآوری مناسب از درآمد‌های نفتی بی نیاز شد.