رایگان شدن گاز کم مصرف ها به کجا رسید؟

رایگان شدن گاز کم مصرف ها به کجا رسید؟ در فصل تابستان قرار شد که گاز بهای مشترکانی که کم مصرف هستند، با شروع فصل های سرد سال ، کاسته و حتی رایگان شود.این طرح برای تشویق خانوارهای کم مصرف و خوش مصرف بود.

در این خصوص حسن منتظرتربتی، مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران، تصریح کرد: خوشبختانه بعد از توسعه شبکه گازرسانی در کشور، روی بحث بهینه سازی کار می‌کنیم و اعتقاد ما براین است که اگر مصرف گاز بی رویه باشد مشکلات متعددی برای کشور ایجاد می‌شود.

او افزود: در حال حاضر بهینه سازی مصرف سوخت جزو اولویت‌های اصلی ما است و تلاش می‌کنیم که موتورخانه‌های منازل را که مصرف زیادی دارند بدون اعمال هزینه اضافی برای مردم به گونه‌ای اصلاح کنیم که مصرف گاز ۱۰ تا ۲۰ درصد کاهش پیدا کند.

معاون وزیر نفت تصریح کرد: طرح رایگان شدن گاز برای خانوار‌های کم مصرف در دستور کار هیات دولت است که پس از نهایی شدن و ابلاغ، آن را اجرا می‌کنیم.

رایگان شدن گاز کم مصرف ها منتفی شد

اما روز بعد از این مصاحبه، شرکت ملی گاز به این خبر واکنش نشان داد و آن را رد کرد.

محمد حسین عسگری سخنگوی شرکت ملی گاز کشور در واکنش به خبر رایگان شدن قبوض گاز خوش مصرف ها، اظهار کرد: در حال حاضر در هیات دولت به دنبال ایجاد ساز و کار‌هایی برای مدیریت مصرف هستیم.

وی با تاکید بر اینکه تاکنون موضوعی مبنی بر رایگان شدن قبوض گاز مطرح نشده است، تصریح کرد: برخی طرح‌های تشویقی را برای این مهم در نظر گرفته ایم که موجب کاهش مصرف گاز مشترکان خانگی می‌شود.

به گفته سخنگوی شرکت ملی گاز در حال حاضر بهینه سازی سوخت جزو اولویت‌های اصلی ما است و تلاش می‌کنیم که موتورخانه‌های منازل را که مصرف زیادی دارند،  بدون اعمال هزینه اضافی برای مردم به گونه‌ای اصلاح کنیم که مصرف گاز ۱۰ تا ۲۰ درصد کاهش پیدا کند.

در نظر گرفتن سیستم تشویقی و تنبیهی برای مصرف‌کنندگان گاز

اما این موضوع پس از نزدیک شدن به فصل سرما گویا به دست فراموشی سپرده شد تا چند شب گذشته حسن منتظر تربتی معاون وزیر نفت به این موضوع مهر تایید زد و از ارائه طرح این شرکت به دولت برای در نظر گرفتن سیستم تشویقی و تنبیهی برای مصرف‌کنندگان گاز خبر داد.

اوایل هفته گذشته بود که محمد نهاوندیان معاون اقتصادی رئیس جمهور  با توجه به تعطیلی دو هفته‌ای در برخی از نقاط کشور خبری مبنی برتعویق دوماهه پرداخت قبض گاز واحد‌های کسب و کار‌ داد این در حالی است که محمد حسین عسگری سخنگوی شرکت ملی گاز کشور، در این باره گفت: در حال حاضر چیزی در این خصوص به شرکت ملی گاز ابلاغ نشده است.

عسگری بیان کرد: شرکت ملی گاز تابع قانون است و در صورت ابلاغ قانونی از سوی مراجع ذیصلاح اقدامات لازم را انجام خواهد داد.

پس از آن از سوی هیات دولت تصمیم گیری شد که مشترکان گاز طبیعی بخش خانگی که مصرف گاز آن‌ها در دوره زمانی سال‌های گذشته بیش از ۱۰ درصد کاهش یابد مشمول تخفیف یا همان پاداش صرفه جویی معادل ۱۵ درصد گازبهای صورتحساب دوره خواهند شد.

در این باره غلامرضا مشایخی سرپرست مدیریت هماهنگی امور گازرسانی، تصریح کرد: پاداش صرفه جویی گازبها صحت ندارد و  مصوبه‌ای تا به امروز به ما ابلاغ نشده است و بعید می‌دانیم این طرح اجرا شود.

مهار و مدیریت مصرف گاز در کشور

اما سرانجام روز چهارشنبه، پنجم آذرماه و همزمان با کاهش دمای هوا در بسیاری از استان‌های کشور و افزایش مصرف گاز، اعضای هیات دولت در نشستی که به ریاست حسن روحانی، رئیس جمهوری برگزار شد، ضمن تاکید بر لزوم مهار و مدیریت مصرف گاز در کشور،  تصمیم‌هایی را به‌منظور اصلاح الگوی مصرف مشترکان گاز طبیعی در ایام سرد سال (۱۶ آبان تا ۱۵ اسفندماه) گرفتند.

بر این اساس مشترکان خانگی که مصرف گاز آن‌ها در دوره زمانی یادشده در هر سال، نسبت به دوره مشابه سال‌های ۹۶ و ۹۷ در میانگین دمای یکسان طول دوره صورتحساب، بیش از ۱۰ درصد کاهش یابد، مشمول تخفیف (پاداش صرفه‌جویی) معادل ۱۵ درصد گازبهای صورتحساب دوره می‌شوند.

طبق این تصمیم، در صورت افزایش مصرف هم مطابق مصوبه دولت و براساس درصدی که تعیین شده است، به گازبهای آن‌ها افزوده می‌شود. در این مصوبه تاکید شد که افزایش مصرف گاز در ساختمان‌های اداری نیز مشمول این افزایش قیمت می‌شود.

با این تفاسیر امید است این تصمیم دولت بتواند در مصرف بهینه گاز از سوی مشترکان تاثیرگذار باشد  و با توجه به آغاز فصل سرد و اوج کرونا همچنین تعطیلی کسب و کار ها، نتایجی قابل توجه در پی داشته باشد.