به گردش افتادن چرخ‌های صنعت نفت ونزوئلا با حمایت ایران و روسیه

حدود پنج سال بود که تولید نفت در ونزوئلا سال به سال کاهش می‌یافت و صنعت نفت این کشور تقریباً از نظر اقتصادی به لبه فروپاشی رسیده بود.

ونزوئلا هم در همین زمان در حال تجربه کردن بدترین بحران اقتصادی در عصر حاضر بود اما حالا به نظر می‌رسد اوضاع در این کشور رو به بهبود گذاشته است.

قبلاً نیکلاس مادورو رئیس جمهور این کشور، ادعا می کرد که اوضاع در ونزوئلا به عنوان یکی از سلاطین نفت جهان روبه بهبود است اما کاهش تولید نفت، وخیم شدن اوضاع زیرساخت‌ها و خرابی‌های گسترده در تأسیسات نفتی این کشور روند متفاوتی را نشان می‌داد. 

اما آمارهای اخیر از اوپک که ونزوئلا هم یکی از بنیان‌گذاران آن به شمار می‌رود نشان می‌دهد که صنعت نفت بحران‌زده ونزوئلا در حال تجربه کردن بهبود اوضاع است.

آمار ماهانه اوپک درباره تولید نفت در ماه دسامبر نشان می‌دهد که تولید نفت ونزوئلا گرچه به آهستگی اما از سه ماهه سوم سال 2020 به صورت مداوم افزایش یافته است به گونه‌ای که از 362 هزار بشکه در روز در ماه نوامبر کالا به 407 هزار بشکه رسیده است که نشان دهنده افزایش 6.5 درصدی ماهانه تولید نفت در این کشور است.

البته تولید نفت ونزوئلا در سال 2020 همچنان نسبت به سال 2019 که 796 هزار بشکه در روز بود 37 درصد کاهش یافته و 500 هزار بشکه در روز به صورت متوسط بوده است.

در واقع دلیل رشد تولید نفت ونزوئلا طی چند ماه گذشته حمایت کشورهایی نظیر روسیه، چین و ایران است که در تلاش هستند تا صنعت نفت ونزوئلا را که برای تداوم فعالیت اقتصاد این کشور بسیار ضروری است سرپا کنند.

روس‌ها تلاش کرده‌اند برای ونزوئلا حمایت مالی ایجاد کنند و ایران هم به سرعت در تلاش است تا سطح همکاری‌های خود با کاراکاس را گسترش دهد. تهران به صورت مداوم و آشکار با ارسال نفتکش سوخت و مواد غذایی مورد نیاز کاراکاس را تأمین کرده و حتی در دسامبر سال گذشته هم گزارش شد که بزرگترین ناوگان نفتکش خود را در راستای دور زدن تحریم‌های آمریکا علیه ونزوئلا به سوی این کشور گسیل کرده است.

در کنار تأمین مواد اولیه مورد نیاز و سوخت از سوی ایران، کاراکاس برای اورهال و تعمیر تأسیسات نفتی خود در حال کمک گرفتن از تهران است. از سال 2015 صنعت نفت ونزوئلا در تعمیر و نگهداری تأسیسات خود با مشکل جدی مواجه شده و این تأسیسات به شدت نیاز به بازسازی، بهینه‌سازی و ارتقای ماشین‌آلات و واحدهای خود دارند.

یکی از اصلی‌ترین فعالیت‌های متخصصان ایرانیان بازسازی و اورهال پالایشگاه کاردون ونزوئلا با ظرفیت پالایش 310 هزار بشکه نفت در روز است. در واقع این پالایشگاه آخرین تأسیساتی است که ونزوئلا در حال تأمین نیاز داخلی خود با استفاده از عملیاتی نگه داشتن آن است.

با توجه به آنکه به خاطر تحریم‌ها صنعت نفت ونزوئلا از دسترسی به فناوری و قطعات محروم مانده و پالایشگاه‌ها در این کشور به شدت نیاز به تعمیر و نگهداری دارند متخصصان ایرانی که برای بازسازی تأسیسات نفتی ونزوئلا رفته‌اند باید قطعات یدکی مورد نیاز را ساخته و انجام عملیات‌های نگهداری و تعمیرات را تکمیل کنند.