مشکل اصلی بازار بورس

فردین آقابابایی  کارشناس بازار سرمایه درباره  روند شاخص بازار سرمایه گفت: با توجه به شکل  گیری روند صعودی شاخص بورس  در ۶ ماه ابتدایی امسال  در ادامه باید یک روند طبیعی تحت عنوان اصلاح قیمت را بازار طی می کرد که  از شهریور امسال شروع شد و تا آذر ۹۹ ادامه داشت اما با تمهیدات و  راه های مختلف موانعی برای اصلاح قیمت ایجاد شد که عبارتند از: توقف نماد معاملاتی، تغییر دامنه نوسان به صورت نامتقارن و تغییر زیر ساخت ها  است.

او افزود: عواملی که مانع اصلاح قیمت  به طور صحیح در بازار شد باعث ایجاد ریسک هایی علاوه بر ریسک های سرمایه گذاری  در بازار مالی شد که معمولا به عنوان یک تغییر سیستم معاملات باعث ایجاد تغییر روند در بازار  می شود البته سیستم فعلی در بازار  با توجه به تغییر دامنه نوسان نامتقارن موجب کاهش تقاضا و ضریب نقد شوندگی  می شود که به دنبال این امر میزان حجم معاملات اُفت می کند.

آقابابایی بیان کرد: ۳ عاملی که بر بازار سرمایه تاثیر گذار است به صورت فشرده  و محدودیت ۲ درصدی که برای کاهش قیمت  اعمال شده است باعث ایجاد تدام  فرسایشی بیشتر در روند اصلاح قیمت می شود که معتقدم این موضوع برای بازار خوب نخواهد بود و  بهتر است حرکت طبیعی بازار این گونه باشد که در یک دامنه بازتری قرار گیرد.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: به نظر می رسد محور کنترل شاخص بورس و سطح عمومی قیمت ها  اولین مورد برای مسئولان اقتصادی و سازمان بورس است که این امر در دستور کار قرار گرفته است به عنوان مثال در ۴  روز گذشته حجم معاملات عمدتا با محوریت اوراق های دولتی شکل گرفته بود و حجم معاملات  کاهش پیدا کرد که این امر رسیکی بیشتر  برای فعالان بازار بورس  به وجود آورد که میزان نقدشوندگی و سطح  فعالیت آنان کاهش پیدا کرد.

او گفت: مشکل اصلی بازار سرمایه در ۶ ماه دوم سال در میزان تقاضا است و نه در عرضه  که با تغییر زیر ساخت ، بازار به سمت اصلاح قیمت در عرضه رفته است و معتقدم بهتر است این سیستم هرچه زود اصلاح شود.

آقابابایی در باره اجرای  دامنه تعیین شده  نا متقارن در بازار سرمایه  گفت: محدود تر شدن میزان نوسان در جهت منفی به صورت فرسایشی روند اصلاحی انجام می شود که در آن روند اصلاح قیمت کند تر پیش می رود و به صورت فزآینده همانند فنری که آن را از دو طرف فشار دهیم ، رسیک در بازار تشدید می شود در صورتی که این امر اجرایی نمی شد روند اصلاح قیمت به خودی خود به یک وضعیت مناسبی می رسید.

او وضعیت بازار را  در کوتاه مدت این گونه بیان کرد: در این هفته تنها یک  روز روند بازار سرمایه هیجانی و صعودی بود و در روزهای بعد شاخص با اُفت همراه  بود و به نظر می رسد در هفته آینده اگر تغییری در سیستم های بازار  حاصل و یا اطلاعات جدیدی به بازار وارد نشود همچنان بازار یک سویه به سمت صف فروش خواهد رفت.