هیچ کسی نمی‌داند چقدر کالا در گمرک رسوب شده است

 دلایل رسوب کالا در گمرکات کشور امشب ۱۶ شهریورماه در برنامه گفت و گوی ویژه خبری با حضور مهرداد جمال ارونقی معاون فنی گمرک و نصرالله پژمانفر نائب رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

نصرالله پژمانفر نائب رئیس کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه کسانی که متولی کار هستند نسبت به اینکه چه کالاهایی وارد و یا خارج کشور می شود و یا اینکه چه کالاهایی در انبارها وجود دارد هیچ گونه پاسخی ندارند گفت: اینکه آیا کالا فاسد شدنی است یا خیر  یا اینکه چه اقداماتی در قبال کالاها شده و مسئولین چه کارهایی انجام داده و چه کوتاهی هایی را داشته‌اند باید مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه باید بتوانیم نشان دهیم که چه کالاهایی به کشور وارد و چه کالاهایی از کشور خارج می‌شوند افزود: نه تنها در مبدا بلکه باید بتوانیم تا انتهای مسیر تا زمانی که کالا به دست مصرف‌کننده نهایی می‌رسد ، شناسایی و رصد کامل صورت بگیرد .

نائب رئیس کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه باید تا زمانی که کالا به دست مصرف کننده نهایی می‌رسد تعقیب صورت بگیرد عنوان کرد: دستگاه‌های متولی در این خصوص مشخص هستند اما باید پیدا کنیم پرتقال فروش را، در این رابطه تعارض منافع وجود دارد.

پژمانفر با اشاره به اینکه هیچ کسی نمی‌داند چقدر کالا در گمرک رسوب شده است تصریح کرد: متاسفانه کسانی که متولی هستند، نسبت به اینکه چه کالاهایی وارد، خارج و در انبارها وجود دارند، پاسخی ندارند.

نائب‌رئیس کمیسیون اصل ۹۰ با اشاره به اینکه هم ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی را دادیم و هم مردم به نیاز دارویی خود نمی‌رسند خاطرنشان کرد: در مورد صف‌ها، خجالت می کشیم که در این نظام بگوییم که ما بعد از این همه سال این گونه خدمات می‌دهیم، واقعا قابل دفاع نیست.

وی با اشاره به اینکه آن چیزی که وجود دارد به تعارض منافع و عدم هماهنگی بین دستگاه‌ها بر می گردد ادامه داد: بخشی از عدم هماهنگی ها ناخواسته و بخشی دیگر هم به صورت خواسته بوده است، این مسائل منجر به بروز چنین اتفاقاتی در کشور شده است به‌طوری که عرضه و تقاضا برابری نمی‌کند و این موضوع قیمت‌ها را دستخوش تغییر می کند.

پژمان‌فر با اشاره به اینکه این عدم تعادل سبب تشنه شدن بازار نسبت به کالا می شود گفت: بی رحمی در بازار دیده می‌شود ، به طوری که منجر به بروز وضعیت این چنینی شده است. آیا کسانی که مسئولیت گمرک را برعهده دارند توانسته اند این وضعیتی را تحمل کنند.

نائب رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس با اشاره به اینکه با ساز و کار معیوب تجاری بستر سوء استفاده را فراهم کرده‌ایم افزود: عدم تعارض نسبت به قضیه دیده می‌شود به طوری که در رابطه با موضوع مورد بحث سامانه‌ای نداریم که به صورت هماهنگ شده مسائل را دنبال کند، مجوزهای متعددی داریم که عموما افراد را با دردسر مواجه می کند.

وی خاطرنشان کرد: اگر سازمان غذا و دارو در تمام مراحل ترخیص حضور نداشته باشد، نتیجه آن به وجود آمدن شرایط این چنینی در بحث سرم و دارو می‌شود لذا بسته‌ای از کوتاهی ها صورت گرفته است به طوری که کوتاهی هایی را می بینیم که از ناحیه گمرک ،سازمان غذا و دارو، سازمان بنادر و انبارهای عمومی صورت گرفته است، هم ارز ۴۲۰۰ تومانی داده‌ایم و هم مردم به نیازهای دارویی خود نرسیده‌اند.

وی افزود: در بازدید از گمرک شهریار با چند مسئله روبه‌رو شدم به طوری که بخشی در رابطه باچند هزار کامیون وارد شده به کشور بود و متاسفانه مردم پول داده اند و بر اساس مجوز وزارت راه واردات را انجام دادند، اما به بهانه‌های مختلف تا یک سال کامیون‌ها معطل مانده و کالا ترخیص نشده است .

نائب رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس با اشاره به اینکه در انبار دیگری هم دیدم که حجم قابل توجهی سرم داریم که در سال ۹۵ از کشور آلمان وارد شده و هنوز در گمرکات دپو شده است بیان کرد: گفته شده ۱۵ تریلی آنها را حمل و نقل کرده است لذا باز به جلو رفتم و در سالن دیگری سرم هایی را دیدم که تاریخ مصرف آنها گذشته و غیر قابل استفاده بود ،یک سری سرم های دیگر در رابطه با افراد دیابتی بود که شاید ۸ ماه دیگر تاریخش منقضی می شد.

وی ادامه داد: در فضای مراجعات مردمی مادر و پدر هایی را می بینیم که از پیدا نشدن شیر خشک برای کودک شان درد و دل می کنند اما در این بازدید با شیرخشک های دپو شده مواجه شدم.

وزارت بهداشت اجازه خروج محموله ۲۰۰ هزار بسته‌ای رمدسیویر از گمرک را نداد

در ادامه مهرداد جمال‌ارونقی معاون فنی گمرک گفت: وزارت بهداشت اجازه خروج محموله ۲۰۰ هزار بسته‌ای رمدسیویر از گمرک را نداد.

او افزود: رئیس اداره بازرسی فنی دارو طی نامه‌ای به وزارت بهداشت اعلام کرده هیچ‌یک از خطوط تولید شرکت هندی رمدسیویر مورد تایید ما نیست.

ارونقی بیان کرد: وقتی وزارت بهداشت اعلام می‌کند کالای موجود در انبار فرودگاه امام خمینی مشکل دارد و مورد تایید نیست چگونه درخواست ترخیص دارد؟

معاون فنی گمرک با اشاره به اینکه بیش از دو سال است که در خصوص کالاهای مختلف و رسوب آنها توضیح داده ام گفت: هر روز با یک معضل و مشکل در بحث ترخیص کالا مواجه هستیم، دو سال و نیم است که پشت سر هم اعلام می‌کنم فرآیند تجارت کشور درست نیست و نیاز به بازنگری دارد.

وی با اشاره به اینکه صاحبان کالا نتوانستند کالای خود را وارد کنند اظهار کرد: بروکراسی زائد اداری باید حذف شود. متاسفانه صاحبان کالا بیش از دو ماه در صف ثبت سفارش می مانند ، ۶و نیم تا ۷ میلیون کالای اساسی رسوب شده داریم ، لذا در خصوص دارو ارقام متقنی نداریم که بخواهیم به آن استناد کنیم.

ارونقی تصریح کرد: شاید چند ده تن کالای سلامت محور و موادی که مرتبط با تجهیزات پزشکی باشد در بنادر و گمرکات وجود داشته باشد لذا زمانی که کالا به گمرک اظهار می شود باید بتوان به اطلاعات آن دسترسی پیدا کرد.

معاون فنی گمرک با اشاره به اینکه گمرک دخالتی در خصوص ورود کالا مطابق شکایت سازمان غذا و دارو از گمرک ندارد اظهار داشت: کالا بدون مجوز نباید وارد شود، گمرک اصراری بر ترخیص کالایی ندارد که از نظر وزارت بهداشت مردود است.

هیچ کسی نمی‌داند چقدر کالا در گمرک رسوب شده است

وی با اشاره به اینکه تعهدی که نسبت به ارائه اطلاعات داشتیم را انجام داده ایم افزود: تمامی مجوزهای وزارت بهداشت را در بستر سامانه دریافت می‌کنیم. تا زمانی که وزارت بهداشت مجوز ترخیص آن هم با مدت زمان ندهد کالا قابل ترخیص نیست، در این شرایط که در داروخانه ها دارو پیدا نمی شود همه سازمان‌ها باید اهتمام لازم را داشته باشند لذا بنده در هیچ مصاحبه‌ ای در خصوص تعلل وزارت بهداشت حرفی نزده ام.

معاون فنی گمرک تصریح کرد: در ۲۵ مرداد ۱۴۰۰ اعلام کردند که سرم «ترکی لاک» ممنوع است. وزارت بهداشت گفته بود با توجه به شیوع کووید-۱۹ در کشور و کمبود شدید سرم، همچنین عدم امکان تامین به موقع و کافی توسط تولیدکنندگان داخلی، مقتضی است نسبت به تامین فوری ظرف یک هفته این سرم را وارد کنید.

ارونقی گفت: همچنین بیش از ۴ هزار دستگاه کامیون دپو شده که فقط بیش از ۸۰۰ دستگاه در گمرک شهریار یا تهران است،  گمرک تبدیل شده به گورستان کامیون‌هایی که بیش از یک سال در آن‌جا دپو شده است.