تسهیل مجوز کسب و کار‌ها همچنان در حد وعده باقی ماند!

۲۸ آذر ماه وزیر امور اقتصادی و دارائی در برنامه نگاه یک گفته بود فرآیند دریافت مجوز ها از ابتدای بهمن ماه تسهیل می‌شود.

او تاکید کرده بود: دولت و حکومت وظیفه دارد در زمانی که فردی قابلیت کار اقتصادی مولد و سازنده دارد با کمترین هزینه در کوتاه‌ترین زمان این امکانات را در اختیار قرار دهد و صدور مجوز چند روزه یا کاهش هزینه‌ها جزء وظایف ماست.

خاندوزی با بیان اینکه امضا‌های طلایی کاهش پیدا می‌کنند، گفت: ما دو محور در وزارت اقتصادی و دارایی دنبال کردیم؛ اول، تسهیل فرآیند‌ها و شفاف شدن‌ها است؛ یعنی اگر فردی درخواست صدور مجوز داشت می‌داند مجوز را طی چند روز می‌گیرد و چه مدارکی باید داشته باشد و به سرعت انجام می‌شود.

از ۲۸۰۰ مجوزی که در کشور وجود دارد تا اول بهمن در خصوص ۸۰ درصد آن‌ها شفاف سازی انجام می‌شود. به شکلی که فردی درخواست مجوزی را دارد با نوشتن شغل مورد نظر تمام مراحل و جزئیات نمایش داده می‌شود.

محور دوم این است که برخی از مجوز‌ها باید اعلامی باشد؛ یعنی مردم شروع به کسب و کار کنند و فقط اعلام کنند و بپذیرند که استاندارد‌ها را رعایت خواهند کرد؛ برای ورود به فعالیت اقتصادی کفایت می‌کند.

طبق گفته سخنگوی اقتصادی دولت؛ از اول بهمن یکصد مجوز کسب و کار را به شکل اعلامی در کشور برای اولین بار رونمایی خواهد شد؛ یعنی مردم برای اخذ این مجوز، در سامانه فقط شرایط را می‌خوانند، کد ملی و مکان فعالیت را اعلام می‌کنند و می‌توانند شروع به فعالیت کنند، بنابراین نظارت‌ها پس از شروع کسب و کار می‌شود.

برنامه دولت برای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی از زبان خاندوزی

برای پیگیری وعده وزیر اقتصاد و جزئیات تغییر دریافت مجوزها به سراغ وزارت اقتصاد رفتیم و در خصوص اینکه نحوه دریافت مجوز چه کسب و کارهایی تغییر و به چه نحوی خواهد شد، پرسیدیم که مسئولان حوزه تسهیل مجوز‌های کسب و کار حاضر به مصاحبه و پاسخگویی در این زمینه نبودند.