مذاکرات وین و پیش بینی قیمت دلار/ قیمت دلار باز هم کاهش می یابد؟

زهرا شیخ باقری - بازار ارز در ابتدای آخرین روز بهمن 1400 باز هم روند نزولی قیمتها را در پیش گرفت. قیمت دلار در حدود ۴۰۰تومان کاهش یافت . کانون صرافان نیز قیمت دلار را در صرافی‌ها، ۲۴هزار و ۸۰۲تومان برای خرید و 25 هزار و ۱۱۵تومان برای فروش قیمت زده است که نسبت به دو روز گذشته کاهش ۲۰۰تومانی را نشان می‌دهد.

به گزارش افکارنیوز، روند نزولی قیمت دلار نشان می دهد مذاکرات هسته ای وین و اخبار مثبت آن بر روند بازار تاثیر گذار است و پیش بینی می شود اگر توافق حاصل شود قیمت دلار دچار ریزش خواهد شد.

مذاکرات می‌تواند دلار را به زیر ۲۱ هزارتومان برساند

پرویز جاوید، کارشناس مسائل اقتصادی در گفت‌وگو با افکارنیوز درخصوص تاثیرگذاری مذاکرات بر نرخ دلار در روزهای اخیر و سال آتی می‌گوید: اگر نتیجه مذاکرات طوری باشد که مطلوب ایران باشد در گام نخست تا حدودی موانع فروش نفت برطرف می شود. اگر این اتفاق در مذاکرات وین بیفتد ایران می تواند به فروش نفت دسترسی پیدا کند و منابع بلاک شده در کشور های مختلف آزاد خواهد شد.

وی افزود: در مقابل سیستم بانکی به ویژه بانک مرکزی رونق خواهد گرفت. تمام این موارد کمک می‌کند که روند نرخ ارز کاهش شود. در همین شرایط من فکر می‌کنم که روند نرخ تورم نیز کاهش خواهد شد و نگاه سرمایه گذاری خارجی نیز در ایران تسهیل می‌شود.

جاوید می‌گوید: تمام این موارد در گرو مذاکرات برجام ی است. اگر اتفاقات و خبرهای خوش از وین به گوش برسد می توانیم شاهد کاهشی شدن نرخ دلار و حتی تورم باشیم همانطور که شاهد بودیم در هفته‌های اخیر این اتفاق افتاد. اخبار مثبتی از وین شنیده شد و قیمت دلار در بازار و کاهش شد.

مذاکرات وین و پیش بینی قیمت دلار/ قیمت دلار باز هم کاهش می یابد؟

این کارشناس مسائل اقتصادی تصریح کرد: پس از آن به نظر می رسید که تیم های مذاکره کننده به مشکل خوردند و نزولی بودن نرخ دلار متوقف شد. ازطرف اگر دولت بخواهد برای کسری بودجه سال آینده نرخ ارز را در همین قیمت نگه دارد یعنی بانک مرکزی مداخله کند و اجازه ندهد کاهش ادامه پیدا کند کار خوبی برای اقتصاد ما نیست.

وی ادامه داد: اکنون در یک فرآیند طبیعی کاهش نرخ ارز هستیم اما اگر بانک مرکزی بخواهد مداخله کند و جلوی این کاهش را بگیرد مجدداً در همان شرایط قبلی به وجود می آید تورم افزایش پیدا می‌کند نرخ بیکاری و گرانی نیز افزایش پیدا می‌کند.

جاوید خاطرنشان کرد: بنابراین تا اینجای کار به مذاکرات بستگی دارد اما پس از آن به مداخله دولت مربوط است لذا اگر دولت در تعیین نرخ ارز مداخله کند یا شاهد توقف یا افزایش نرخ دلار خواهیم بود. من می توانم به ضرس قاطع بگویم که حتی بعد از اینکه مذاکرات وین به نفع ایران تمام شود نرخ دلار به زیر ۲۱ هزار تومان خواهد رسید.

این استاد اقتصاد در انتها بیان داشت: همانطور که نرخ دلار طی یک بازه زمانی افزایش یافته است، همین پروسه زمانی باید کاهش داشته باشد. نمی توان متصور شد که بلافاصله نرخ دلار به قیمت ۱۲ یا ۱۳ هزار تومان می رسد اما کاهش نرخ دلار از ۲۶ به ۲۲ یا ۲۳ هزار تومان مشکل خاصی را ایجاد نمی کند.