بورس مورد هجمه قرار گرفته است/ وضعیت نابه‌سامان بورس تا پایان سال تغییر می‌کند

فردین آقابزرگی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با 《افکارنیوز》 با اشاره به نوسانات بورس، مسیر این بازار را پیش‌بینی و تحلیل کرد: فضای فعلی اقتصاد کشور و بازار سرمایه درست مشابه پایان هر سال است که اغلب افراد به خصوص افراد غیرحرفه‌ای که در کارهای اقتصادی و سرمایه گذاری نیستند علاقمند هستند تا بخشی از منابع و دارایی‌های خودشان را به صورت نقد نزد خود نگه دارند.

وی افزود: به عنوان مثال در پایان سال مقداری پول را از حساب بانکی برمی‌دارند و نزد خود نگه می‌دارند و بعد از عید مجدد به حساب بانک واریز می‌کنند. این روزها هم در شرایطی که رکود و تورم به نوعی اقتصاد دنیا را تهدید می‌کند سایه آن در فضای بازارهای سرمایه گذاری نیز به طور سنگین حس می‌شود و خودش را نشان می‌دهد.

آقابزرگی تصریح کرد: لذا این روزها شاهد فروش غیر قابل توجیه صرفا برای بدست آوردن نقدینگی در شرایطی که حداقل 40 یا 50 درصد تورم داریم، هستیم. تا پایان اردیبهشت ماه امسال ما چیزی بالغ بر 17 درصد رشد در شاخص کل داشتیم و 28 درصد بازدهی در شاخص هم وزن را نیز شاهد بودیم.

این کارشناس بورس گفت: این مسئله بدین معنی است که شرکت ها به خوبی بازدهی خودشان را نشان دادند اما عرضه بی‌حد و حصر اوراق بدهی توسط دولت که در اردیبهشت ماه چیزی حدود 10 هزار میلیارد تومان بود و عرضه‌های اولیه‌ای که یکی پس از دیگری بلافاصله پس از شکل‌گیری عطش تقاضا رخ داد بخشی از دلایل نوسانات نزولی بازار بودند.

او ادامه داد: سومین نکته‌ای که در هفته‌های گذشته رخ داد زمزمه‌هایی از افزایش نرخ بهره از سوی بانک مرکزی و دولتمردان بود. در حال حاضر بازار سرمایه به نوعی مورد هجمه قرارگرفته است و نقدینگی را از آن خارج کردند و بزرگترین مشکل این روزها نبود نقدینگی در بازار است.

بورس مورد هجمه قرار گرفته است/ وضعیت نابه‌سامان بورس تا پایان سال تغییر می‌کند

آقابزرگی معتقد است که با اینحال مطمئنا در یک دوره میان مدت که تا پایان سال بیشتر طول نمی‌کشد، این فضای اقتصادی که ناشی از تورم است و در تمام بازارها یک بازدهی قابل توجه را رقم زده است در بازار سرمایه نیز اتفاق خواهد افتاد.