کشورهای عضو بلوک ضد آمریکا ایران را غربگرا می‌دانند/ ایران باید به پیمان های بریکس و شانگهای توجه ویژه کند

عطا بهرامی ، کارشناس مسائل اقتصاد بین‌الملل در گفت‌وگو با افکارنیوز درمورد دعوت ایران در نشست بریکس چین و شرایط روابط بین‌الملل ایران در سایه برجام بیان کرد: سیاست‌های خارجی ما در 10 سال گذشته بسیار عجیب بوده است تا جایی که دشمن اصلی کشور ما آمریکا بوده است اما در این 10 سال ایران هیچ علاقه‌ای نداشته که به بلوک‌های ضد آمریکایی بپیوندد و به همین علت دنبال شانگهای و بریکس نرفت.

وی افزود: بریکس یک بلوک قدرتمند ضد آمریکایی است و جهانی و عملیاتی است. اما ایران در سال‌های گذشته به دنبال آن نبوده است و دعوت و پیشنهاد کشورهایی نظیر برزیل و چین را برای همکاری رد کرده است.

*بسیاری از کشورهای عضو بلوک ضد آمریکا ایران را غربگرا می‌دانند

بهرامی گفت: به عنوان مثال کشور چین درسال 2015 یک پیشنهاد 35 میلیارد دلاری نفتی و چند صد‌ میلیاردی بلند مدت به ایران داشت که حتی رئیس جمهور خودشان را به ایران فرستادند اما ایران نپذیرفت و حتی سفیر خود را از چین فراخواند و یکسال و نیم سفیر را جایگزین نکرد.

کارشناس مسائل اقتصاد بین‌الملل ادامه داد: مسئولان حتی کشورهای آمریکای جنوبی را عملا رها کردند و هیچ گاه رئیس جمهور و وزیر امور خارجه سابق به کشورهایی مثل برزیل، آرژانتین و ونزوئلا نرفتند و ایران به نوعی در این سال‌های گذشته کشورهای ضد آمریکایی را تحریم کرده بود و می‌خواست با کشورهای متحد آمریکا کار کند!

او خاطرنشان کرد: پس به دنبال شرکت‌های اروپایی نظیر توتال و شرکت‌های خودروسازی فرانسه رفت و اطلاعات میادین مشترک نفتی ایران و قطر را به فرانسوی‌ها دادند. این‌ها واقعیت عملکرد وزارت خارجه ما در سال‌های گذشته است.

بهرامی افزود: اما امروز بعد از این همه دور زدن‌های باطل و بی‌نتیجه به عضویت در شانگهای و بریکس درآمدیم. بریکس گزینه بسیار جذابی برای اقتصاد ایران است. البته به شرطی که ایران در عمل هم به دنبال استفاده از این‌ها باشد.

وی تشریح کرد: در سال 85 ما یک پیشنهاد عالی از شرکت چری برای ایرانخودرو داشتیم اما در همان زمان رفتیم با شرکت پژو کار کردیم و خروجی آن را امروز مشاهده می‌کنیم.

این کارشناس اقتصاد بین‌الملل عنوان کرد: بنابراین باید سیاست خارجی ما در عمل به سمت بریکس باشد. پیمان‌هایی نظیر بریکس و شانگهای صد در صد نیازهای اقتصادی کشور ما را تامین می‌کنند اما به شرطی که ما در عمل هم جدی باشیم و مناسبات با بریکس را پیگیری کنیم و اینگونه نباشد که بخواهیم با یک تماس رئیس جمهور فرانسه مجددا اقتصاد کشور را به سمت آن‌ها ببریم.

بهرامی ابراز کرد: در واقع امروز کشورهای عضو بریکس به دلیل سیاست‌های گذشته به ایران اعتماد ندارند و به نوعی ایران را یک کشور غربگرا می‌دانند که به دنبال ارتباط با کشورهای غربی است و تا زمانی که ایران در واقعیت گام‌های عملی در این خصوص برندارد که به غرب دیگر فکر نمی‌کند به ما اعتماد نخواهند کرد.

او درانتها یادآورکرد: به طورکلی خروجی 32 سال اخیر ما چیزی حدود 24 سال از آن مربوط به سیاست‌های غربگرایی می‌شود و این باعث شده که کشورهای عضو بلوک ضد آمریکا به سادگی به ایران اعتماد نکنند که قراردادهای بلند مدت نبندند.