تلاش مضاعف برای جبران عقب ماندگی مسکن مهر پردیس/ حق ضایع شده مردم در پردیس باید فورا جبران شود
به گزارش افکارنیوز؛ این نشست با اعلام مشکلات متقاضیان و مالکان مسکن مهر ، تاخیر بیش از ۱۰ ساله تحویل واحدهای ثبت نامی، عدم وجود خدماتی مانند عابر بانک، نانوایی، ارائه خدمات شهری، تکمیل تصفیه خانه و فاضلاب ، سرانه های ورزشی و آموزشی ، ساماندهی معتادین متجاهر، مجتمع ها و اماکن تجاری ، بازار میوه و تره بار و ... برگزار شد.
مجتبی توانگر نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس پس از شنیدن مشکلات شهروندان، اظهار کرد: مشکلات مربوط به دستگاه ای تی ام، آنتن تلفن همراه و غیره که در کوتاه مدت قابل پیگیری است طی ماه بررسی و رفع خواهد شد.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: سعی میکند بازدیدهای مستمر  بیشتری به پردیس داشته و وعده حل برخی مشکلات این شهر را داد.
 
برای قضاوت درباره عملکرد مدیران فعلی پردیس، هنوز زود است
محسن پیرهادی نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس نیز با بیان اینکه مسوولان حاضر در جلسه چندماهی از حضورشان در این سمت‌ها نمی‌گذرد و قضاوت برای عملکرد معاون وزیر، مدیرعامل شرکت عمران و فرماندار پردیس زود است، گفت: این افراد در سمت‌های قبلی خود موفق بوده اند و با تلاش شبانه روزی باید مشکلات این منطقه حل شود.
وی افزود: سو مدیریت‌های گذشته باعث مشکلات جدی امروز است که با آن درگیر هستیم اما تغییر وضع موجود به وضع مطلوب مطالبه جدی مردم است، زیرا زندگی باید کیفیت داشته باشد و واحدهای تحویلی می بایست بدون عیب و نقص باشد. دولت و مجموعه حاکمیت باید سرانه ها و کیفیت زندگی مطلوب را برای شهروندان مهیا کنند.
نایب رئیس فراکسیون انقلاب اسلامی تصریح کرد: مسوولان پردیس نباید از پروژه های جدید تحمیلی از بیرون استقبال یا کارسازی کنند زیرا باید از ظرفیت ها و سرمایه های موجود  برای رفع کاستی های مورد مطالبه مردم استفاده شود و در این راه از کمک رسانه‌ها برای پیگیری مطالبات استفاده خواهیم کرد.

محسن پیرهادی ادامه داد: تعهداتی که در ابتدای سال رئیس جمهور به مجموعه پردیس داشتند را پیگیری کرده و مجلس نیز تامین بودجه جهت انجام تعهداتی که برای زندگی مردم نیاز است را پیگیری خواهد نمود.
رییس فراکسیون مدیرت شهری مجلس، تصریح کرد: اجرای کار در دست دولت است اما قانوگذاری و نظارت برعهده نمایندگان است و متاسفانه در این حوزه مناطق و شهرهای اطراف تهران مشکلات بسیاری دارند و هنوز نتوانستیم استاندارد یک زندگی معمولی را در برخی از شهرک های اطراف تهران مهیا کنیم.
پیرهادی ضمن عذرخواهی از متقاضیان مسکن مهر برای تاخیر ۱۰ ساله، بیان کرد: کاستی‌هایی در این حوزه وجود دارد و مردم نیز حرف حق می زنند زیرا مدیران قبلی و کنونی نتوانسته‌اند کار را به سرانجام برسانند اما موظف به پیگیری خواهیم بود و این جلسه تلنگری جدی برای مسئولان خواهد بود. نماینده مردم تهران، در راستای رفع مشکلات شهر جدید پردیس راهکارهایی همچون پیگیری بودجه در اعتبارات سال ۱۴۰۲ توسط وزارت راه و شهرسازی، استفاده از ظرفیت های شهر جدید پردیس در جهت تامین زیرساخت های شهری، تامین منابع از ظرفیت های موجود و تفویض اختیار برخی از امور به مدیر عامل شرکت عمران پردیس  را خواستار شد. 
از سهل‌انگاری سال‌های قبل عبور می‌کنیم
محمدرضا رضایی کوچی رئیس کمیسیون عمران مجلس در پایان این نشست ضمن تشکر از حضور شهروندان مساکن مهر پردیس در این نشست، اظهار کرد: پس از سهل انگاری های سالهای قبل تلاش می کنیم تا در مجلس در تخصیص بودجه برای این شهر اقداماتی انجام دهیم تا به تدریج مشکلات حل شود.
وی گفت: در سال ۸۷ حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان خط اعتباری برای ساخت ۲ میلیون مسکن اختصاص یافت و بنا بود جانمایی محل ساخت و نظارت خوبی برای مسکن مهر داشته باشیم.
رضایی افزود: در حین اجرا و شروع کار ایراداتی وجود داشت زیرا در یک منطقه نزدیک تهران جانمایی درستی صورت نگرفت و ارائه خدمات و نیازهای یک شهر بزرگ ۳۰۰ هزار نفری دیده نشد.
رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ارائه خدمات، ساخت مراکز تجاری، رفاهی، درمانی، فضای سبز، مدرسه و غیره دیده نشد و طراحی خوبی از اول وجود نداشت تا زمین هایی را با کاربری تجاری به صورت آزاد به فروش بگذارند.
وی اضافه کرد: اکنون دسترسی ساکنین به مراکز تجاری، درمانی، و غیره بسیار کم است و این یعنی طراحی اولیه خوب نبوده و کار هر فاز این شهر را شروع کرده‌اند و سپس یادشان افتاده که این شهر به خدمات نیاز دارد.

رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مشکل اصلی تامین حدود ۱۴ هزار‌ میلیارد تومان بودجه برای تکمیل و تحویل مساکن مهر است، تاکید کرد: در کوتاه ترین زمان دستگاه خودپرداز در فازهای جدید باید راه اندازی شود و برای رفع دیگر مشکلات جلساتی را در کمیسیون عمران و با حضور نمایندگان تهران، متقاضیان و مسوولان شهرستان برگزار و نتایج آن را اعلام خواهیم کرد و این جلسات استمرار خواهد داشت.
رضایی ادامه داد: موضوع بودجه برای ساخت تصفیه خانه، خدمات زیربنایی و غیره را با فرمول باز پس گیری زمین های تجاری و اقتصادی که به افراد واگذار شده و شخص هیچ اقدامی برای ساخت انجام نداده دنبال خواهیم کرد و این زمین‌ها را به دولت باز خواهیم گرداند تا برای تامین مالی آن منطقه استفاده شود.
رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: یک هزار پرونده از زمین‌هایی که طی سال‌های گذشته با قیمتی پایین واگذار شده اما خریدار کاری انجام نداده، وجود دارد و این زمین‌ها تبدیل به منابع مالی برای دولت جهت تکمیل مسکن مهر پردیس خواهند شد.

تلاش مضاعف برای جبران عقب ماندگی مسکن مهر پردیس/ حق ضایع شده مردم در پردیس باید فورا جبران شود


راهکار رفع مشکلات شهرهای جدید، درآمد داخلی است
رضایی تصریح کرد: راهکار اصلی رفع مشکلات شهرهای جدید استفاده از منابع و درآمدهای داخلی است تا با آن مشکلات را حل کنند و مردم این شهرها نباید مشکلاتی مانند آسفالت داشته باشند زیرا حتی کوچه‌های فرعی در دورترین نقاط کشور نیز با تامین قیر رایگان به بنیاد مسکن دیگر خاکی نیستند‌ و دیگر نمی پذیرم این مشکلات کوچک در شهرهای جدید وجود داشته باشد.
وی در خصوص فروش عرصه و مبلغ اجاره بهای مساکن مهر ۹۹ ساله، ابراز کرد: در سالهای قبل برای اینکه به مردم کمک کنیم تا نقل و انتقال انجام دهند تملک اختیاری را برای آنها درنظر گرفتیم.
رضایی اضافه کرد: مالکان، عرصه را از دولت خریداری کردند و این از گذشته تا به امروز هم اجباری نبوده اما در خصوص اجاره این مساکن اختلاف نظر وجود دارد و در این خصوص جلسه‌ای ویژه را در کمیسیون عمران با حضور کارشناسان برگزار خواهیم کرد.
رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اجاره ۵ یا ۶ میلیونی برای مساکن مهر قابل قبول نیست. نتایج این جلسه توسط نمایندگان به اطلاع متقاضیان خواهد رسید زیرا آمدیم مشکلات را حل کنیم و این جلسات نمایشی نخواهد بود. 
رضایی در پایان اعلام کرد که سه هفته پس از برگزاری این نشست، در جلسه ای با حضور نمایندگان، کارشناسان، مسئولان پردیس و ۳ نماینده از ساکنان پردیس، ادامه مسائل پیگیری خواهد شد، ضمن آن که باید تا آن زمان، مشکلات فوری و اولویت دار از جمله نانوایی و بانک حل شده باشند.