واردات خودروی کارکرده تلنگری به خودروسازان داخلی است/ مردم تمایل بیشتری به خرید خودروی خارجی کارکرده درمقابل خودروی صفر داخلی دارند

بهزاد رحیمی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با افکارنیوز درمورد واردات خودروی کارکرده بیان کرد: ما در کمیسیون در مورد واردات خودروی خارجی کارکرده بحث کردیم و با واردات موافق هستیم.

وی افزود: اما لایحه‌ای که اکنون در دستورکار مجلس قرتر دارد تفاوتش این است که خود دولت واردات خودروهای کارکرده را پیشنهاد کرده است. دفعه قبل واردات در رابطه با خودروهای سنگین بود و تعداد کمی به خودروهای سواری نیز اختصاص یافته بود. اما این بار خود دولت در لایحه آورده که واردات خودروهای سواری با عمر کمتر از ۵ سال انجام شود.

رحیمی ادامه داد: ما معتقد هستیم که واردات خودروی کارکرده بسیار تاثیر گذار است. زیرا اکنون خودروهای خارجی با عمر ۲۰ سال بسیار مورد اقبال بازار قرار گرفته و مردم حتی راضی هستند به جای خودروهای داخلی از خودروهای خارجی کارکرده استفاده کنند.

این عضو کمیسیون صنایع مجلس تاکید کرد: میزان رضایت از خودروهای کارکرده خارجی بسیار بالا است. لذا واردات این خودروها باعث تعدیل بازار خواهد شد. با توجه به اینکه چندین سال خودرو وارد کشور نمی‌شد و واردات آن ممنوع بود، این حرکت می‌تواند تاثیر خوبی داشته باشد.

وی گفت: مردم خودروهای کارکرده خارجی با عمر پنج سال یا بیشتر را به خودروهای صفر داخلی ترجیح می‌دهند و این یک تلنگری به صنعت خودروی داخل است. بلکه به دنبال افزایش کیفیت بروند و مردم هم حق و قدرت انتخاب داشته باشند. بنابراین سه شنبه همین هفته بررسی این لایحه انجام خواهد شد.

رحیمی اظهارداشت: در این شرایط خطاب بکسانی که مخالف واردات خودروهای کارکرده هستند باید بگویم که فقط یک طرفه به ماجرا می‌نگرند. آن‌ها فقط به تولید و صنعت داخل توجه می‌کنند اما حمایت از مصرف کننده را اصلاً در نظر نمی‌گیرند.

واردات خودروی کارکرده تلنگری به خودروسازان داخلی است/ مردم تمایل بیشتری به خرید خودروی خارجی کارکرده درمقابل خودروی صفر داخلی دارند

عضو کمیسیون صنایع مجلس ادامه داد: در صورتی که در تمام دنیا این یک رابطه دو طرف است. هر چند که در اذهان عمومی دنیا واردات خودرو کارکرده توهین به مردم است اما متاسفانه شرایط تولید داخل طوری شده که این خودروها از ماشین‌های صفر داخلی بهتر هستند و طرفدار بیشتری دارند و این پاسخ مردم است.

او افزود: لذا لازم است که این فرصت را ایجاد کنیم تا بخشی از نیاز بازار که با خودرو خارجی تامین می‌شود برطرف گردد. از طرفی خودرو کارکرده سطح قیمتی بسیار پایین‌تری نسبت به خودرو خارجی صفر خواهد داشت و همین باعث می‌شود نگرانی خروج ارز که برای خودرو صفر وجود دارد تا حدود بسیار زیادی رفع شود.

رحیمی با تاکید بر اینکه مخالفان باید این واقعیت را بپذیرند که خودروهای داخلی نتوانستند رضایت مصرف کنندگان جذب کنند، گفت: قیمت خودروهای خارجی کارکرده که وارد بازار کشورمان می‌شوند نباید بالا باشد. هر چند آیین نامه واردات و گمرکی آن بعدا مشخص می‌شود و مبنای قیمت‌گذاری آن همان ارزش بازار است. اما خودروهای کارکرده نصف قیمت خودروهای صفر در بازار خارجی هستند.

این عضو کمیسیون صنایع مجلس در انتها خاطرنشان کرد: اما این که قیمت تمام شده واردات آن‌ها در کشور چطور باشد بستگی به عزم دولت دارد. دولت باید سود بازرگانی و تعرفه را به نسبت قیمت پایه بگذارد. چرا که اگر گران باشد اتفاق خاصی در بازار نخواهد افتاد.