احتمال یک میلیون تومانی شدن هر کیلو گوشت!

  عرضه دام به کشتارگاه‌ها از 51 هزار تن در سال 1400 به 33.5 هزار تن در 10 ماهه سال جاری کاهش یافت. روند نزولی عرضه دام به کشتارگاه‌ها به طور مستمر در ماه‌های گذشته ادامه داشته و با ادامه این روند احتمال بروز کمبود گوشت و افزایش قیمت این محصول تا مرز یک میلیون تومان وجود خواهد داشت.

در حال حاضر قیمت هر کیلو دام زنده 230 تا 265 هزار تومان، قیمت دام بعد از کشتار هر کیلو 515 هزار تومان و قیمت گوشت در خرده فروشی ها بین 600 تا 800 هزار تومان اعلام می شود.

افشین دادرس مدیرعامل اتحادیه مرکزی دام سبک کشور گفت: آقایان می گویند امروز 900 هزار تن تولید داریم. ولی ما این میزان تولید را نمی بینیم. با مصرف کننده که صحبت می کنیم می گوید مصرف گوشت در سبد ماهانه اش کاهش یافته است. مغازه دار هم می گوید 60 درصد افت فروش داشته است. آمار کشتارگاه ها نیز 900 هزار تن را نشان نمی دهد. اگر واقعا 900 هزار تن تولید داشته باشیم نباید قیمت گوشت 600 تا 800 هزار تومان باشد. نمودار عرضه و تقاضا قیمت را مشخص می کند. اگر عرضه نسبت به تقاضا بالاتر باشد قیمت ها پایین می آید.

پس می توان گفت بر اساس قیمتی که امروز در بازار وجود دارد نمی توانیم 900 هزار تن تولید داشته باشیم. آمار ابتدای سال تا دی ماه کشتارگاه ها نیز نشان می دهد حدود 400 هزار تن تولید در 10 ماه داشته ایم. اگر بین 10 تا 30 درصد کشتار خارج از کشتارگاه های رسمی در نظر بگیریم، 520 هزار تن تولید داخل داشته ایم. با توجه به واردات 90 هزار تنی واردات در 10 ماه گذشته، سرانه هفت کیلو قابل محاسبه خواهد بود. این هفت کیلو در شرایط فعلی پاسخگوی نیاز است. یعنی ما برای این هفت کیلو تولید داریم و کمبودی وجود ندارد. اما اگر بخواهیم به سرانه 12 کیلو که در سال 1399 داشتیم، برسیم دچار مشکل خواهیم شد.

احتمال یک میلیون تومانی شدن هر کیلو گوشت!

اگر اراده‌ای برای حمایت از تولید وجود داشته اشد به سرعت می‌توانیم به سرانه 12 کیلو برسیم. این ظرفیت در داخل کشور وجود دارد و امروز خالی ست.

اما با توجه به اینکه دامدار هیچ آینده روشنی را نمی‌بیند دامی که اواخر پاییز به جمعیت گله اضافه شده در بهار و تابستان کشتار خواهند شد و ما پاییز و زمستان سال گذشته دچار مشکل خواهیم بود و قیمت‌ها افزایش خواهد یافت.