توزیع گوشت تنظیم بازاری: روش توزیع تغییر کرد

عرضه گوشت گرم وارداتی به‌صورت لاشه به دلیل زمان‌بر بودن قطعه‌بندی و توزین منجر به تشکیل صف خرید در حوالی میدان بهمن تهران شده بود؛ اما از این به بعد، با تغییر سبک توزیع گوشت و عرضه آن در بشقاب‌های آماده توزین و دارای لیبل قیمت، فرایند خرید تسریع شده و نیازی به در صف ماندن خریداران نیست.

معاون بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی می‌گوید: اختلاف قیمت لاشه‌گوشت میدان بهمن با قیمت بازار نیز انگیزه‌هایی را برای مصارف غیرخانوار ایجاد می‌کرد؛ اما در شیوه جدید، گوشت وارداتی به‌صورت بشقابی در اختیار شهروندان قرار می‌گیرد.

احمد خانی نوذری می‌افزاید: تاکنون روزانه حدود ۶ تا ۷ تن گوشت گرم وارداتی در میدان بهمن تهران عرضه می‌شد و اگر نیاز بازار باشد اماکن افزایش آن تا ۱۰ تن در روز نیز وجود دارد.

طبق اظهارات معاون بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی، گوشت گرم وارداتی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای و میادین میوه و تره‌بار به شکل زنجیره‌ای در کل گستره جغرافیایی شهر و استان تهران و مراکز استان‌های پرجمعیت کشور توزیع می‌شود.

توزیع گوشت تنظیم بازاری: روش توزیع تغییر کرد

او ادامه می‌دهد: استان‌های پرجمعیت مثل استان تهران، البرز، اصفهان، خراسان رضوی این‌ها عمدتاً تولیدکننده دام در میزان بالا نیستند و نیاز خودشان را از سایر استان‌ها تأمین می‌کنند و روی قیمت سایر استان‌ها اثر مستقیم دارند.

خانی نوذری اظهار می‌کند: تدبیر بر این بوده که برای این مراکز پرمصرف که خودش شاخص قیمت در کل کشور هستند و قیمت را در کل کشور تعیین می‌کنند، برنامه‌ریزی‌هایی صورت گیرد تا با عرضه پرحجم گوشت وارداتی در مراکز پرمصرف، هم سیگنال مدیریت قیمت برای کل بازار صادر شود و هم کمک کند که این مراکز پرمصرف از بازار دام استان‌ها خارج شده و قیمت در استان‌هایی که خودشان تولید دام دارند منطقی و رقابتی شود.