به گزارش افکارنیوزبه نقل از دنیای اقتصاد، ظاهراً اوضاع و احوال قطعات یدکی خودرو به حدی آشفته شده که حتی «بوق» هم در بازار پیدا نمی‌شود.
آن طور که برخی مشتریان می‌گویند، در حال حاضر قطعات یدکی در بازار کمیاب و برخی قطعات حتی نایاب هم شده‌اند. این وسط ظاهراً بازار با بحران بوق مواجه شده و برخی مشتریان که برای تعویض بوق خودروهای خود به نمایندگی‌ها مراجعه کرده‌اند، موفق به تأمین این قطعه یدکی نشده‌اند.

این در شرایطی است که «بوق» به هر حال یکی از اجزای مهم خودرو به شمار می‌رود و خرابی و از کار افتادن آن حتی می‌تواند حادثه ساز نیز باشد. به نظر می‌رسد مشکلاتی که از ابتدای سال جاری گریبان قطعه سازان را گرفته و حتی به کاهش تولید خودروهای داخلی نیز ختم شده، بازار لوازم یدکی را نیز تحت تأثیر خود قرار داده است.

از ابتدای امسال و به دلیل اوج گرفتن مشکلات مالی در صنایع قطعه و خودرو، توان تولید قطعه سازان به تدریج کمتر شد و به تبع آن تیراژ خودروهای داخلی نیز افت کرد. آمارها نشان می‌دهد تولید خودرو در شش ماه نخست امسال تقریباً به نصف مدت مشابه سال گذشته رسیده و این موضوع ریشه در بحران تولید قطعه سازان دارد.

حالا این بحران به تدریج دامان بازار لوازم یدکی را نیز گرفته که البته رخ دادن چنین اتفاقی قابل پیش‌بینی بود. به هر حال وقتی تیراژ قطعه افت کند، خطوط تولید در اولویت هستند و این وسط سر بازار لوازم یدکی بی کلاه می‌ماند.

این در شرایطی است که گفته می‌شود بازار قطعات یدکی کشور را چینی‌ها قرق کرده و قطعات چینی حتی به خطوط تولید نیز رسوخ کرده‌اند. در این اوضاع، مشتریان از دو جهت ضرر می‌کنند: یکی اینکه قطعات چینی در خودروهای زیر پایشان به کار رفته و دیگر اینکه مجبورند برای تأمین بخشی از لوازم یدکی مورد نیازشان به سراغ محصولات چینی بروند. این وسط، اما ظاهراً اوضاع «بوق» خیلی بحرانی است و حتی چینی‌ها هم نتوانسته‌اند نیاز بازار آن را تأمین کنند.