در زمان نعمت زاده مشکلی در بخش خودرو نداشتیم
گروه اقتصادی؛

دبیر انجمن خودروسازان درباره وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت دولت یازدهم گفت: آقای نعمت‌زاده، از جمله وزرایی بودند که من شخصا با ایشان کار کردم و مدیرکل ایشان بودم. به نظر من بهترین وزیر برای وزارت صنعت، معدن و تجارت، آقای نعمت‌زاده است. شما از هر صنعتی هم سوال کنید؛ چه بخش خصوصی و چه بخش دولتی، همه رضایت کامل را از عملکرد آقای نعمت‌زاده دارند.

احمد نعمت‌بخش در گفت‌وگو با افکارنیوز اظهار داشت، آقای نعمت‌زاده برنامه‌های خود را اعلام کرده و تقویت بخش خصوصی و اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی و آزادسازی قیمت‌ها در برنامه‌های ایشان قرار دارد. این‌ها نشان از تجربه و درایت ایشان دارد.

وی با اشاره به تعیین قیمت خودرو در زمان وزرات نعمت‌زاده در وزارت صنایع و معادن، تصریح کرد: در آن زمان قیمت خودرو در حاشیه بازار تعیین می‌شد و قیمت‌ها هر سال خیلی کم رشد می‌کرد، چراکه وقتی خودرو در حاشیه بازار به فروش رود، رانت و فساد از بین می‌رود. این در حالی است که وقتی اختلاف قیمت بین کارخانه و بازار وجود داشته باشد، پول‌های سرگردان به این حوزه می‌آید و این موضوع فساد ایجاد می‌کند.
نعمت‌بخش با بیان این‌که در زمان آقای نعمت‌زاده مشکلی در بخش خودرو نداشتیم، ادامه‌داد: شما اگر به سایت انجمن خودروسازان مراجعه کنید، قیمت خودرو را در کنار شاخص کالاهای مصرفی نشان داده که تغییرات قیمت‌ها اصلا قابل مقایسه نیست.

وی متذکر شد: در سال گذشته خودروسازان ۴ هزار میلیارد تومان زیان کردند که به استناد برنامه پنجم توسعه باید به خودروسازان کمک می‌شد، اما این اتفاق نیفتاد. شورای رقابت هم قیمت‌گذاری‌ها را انجام داد و خودروسازان باز هم زیان دیدند. برای نمونه، سایپا در سه ماهه ابتدای امسال ۵۲ هزار دستگاه خودروی سواری فروخته و ۳۳۰ میلیارد تومان زیان کرده است. آقای نعمت‌زاده به خوبی به این مسایل آگاه است.
دبیر انجمن خودروسازان با تاکید بر این‌که صنعت خودرو باید راهی را برود که دنیا رفته است، عنوان کرد: در دنیا هیچ دولتی در قیمت‌گذاری خودرو دخالت نمی‌کند.

نعمت‌بخش خاطرنشان کرد: تعرفه خودرو در حال حاضر بیش از ۴۰ درصد است و شما با هر اقتصاددانی صحبت کنید، می‌گوید اصلا تعرفه ۴۰ درصد بالا نیست، چون فضای کسب‌وکار ایران با اروپا قابل مقایسه نیست. ضمن این‌که تعرفه موثر ۴۰ درصد، زیر ۳۰ درصد است، بنابراین دلیلی ندارد که خودرو را قیمت‌گذاری کنند.

وی ابراز امیدواری کرد: با این شرایط، آقای نعمتزاده در مجلس رای بیاورد و ما از دست شورای رقابت و سازمان حمایت رهایی پیدا کنیم.