نرخ بیکاری تا چند سال آینده کاهش نمی یابد

گروه اقتصادی، استادیار موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی گفت: اگر تصور می‌شود که ۱۴ هزار واحد تولیدی به این زودی‌ها فعال شوند و نرخ بیکاری به شدت کاهش یابد، یک چنین انتظاری تا چند سال آینده بی‌مورد است.

علی دینی‌ترکمانی در گفت‌وگو باافکارنیوزدر پاسخ به این پرسش که به نظر می‌رسد افزایش نرخ رشد اقتصادی کشور به دلیل بهبود شرایط اقتصادی کشور و اوضاع صنایع نبوده است، بلکه به دلیل افزایش تولید خودرو و یا صادرات نفت بوده است. بنابراین با توجه به آمار ۱۴ هزار واحد تولیدی کوچک و متوسط که تعطیل یا متوقف شده‌اند، آیا می‌توان گفت باز هم از رکود خارج شده‌ایم؟ اظهار داشت: بستگی دارد که چه معنایی مدنظر است.


وی افزود: اگر معنای مورد نظر این است که ۱۴ هزار واحد تولیدی فعال شوند و نرخ بیکاری به شدت کاهش یابد، یک چنین انتظاری تا چند سال آینده هم بی‌مورد است.

استادیار موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی تصریح کرد: اگر مدنظر نرخ رشد اقتصادی منفی کشور باشد که در سال‌های ۹۱ و ۹۲ منفی بوده و در حال حاضر به نرخ مثبت رسیده است، می‌توان بهبود اوضاع را شاهد بود.

دینی‌ترکمانی عنوان کرد: برای مثال، اگر تولید ناخالص داخلی کشور در سال ۹۰ حدود ۶۰۰ میلیارد دلار بود و در سال ۹۱ حدود ۶۰ میلیارد دلار از رقم کم شده و ۵۴۰ میلیارد دلار شده است.

وی افزود: از این رقم در سال ۹۲ نیز دوباره یک حدی کم شده و ۵۳۰ میلیارد دلار در سال ۹۲ شده است.
استادیار موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی متذکر شد: حالا این رقم در سال ۹۳ از این مقدار کمتر نخواهد شد و ممکن است به اندازه نیم درصد یا یک درصد اضافه شود که اگر همین روند ادامه پیدا کند، نرخ رشد مثبت می‌شود.

دینیترکمانی خاطرنشان کرد: توضیح اینجاست که ۶۰، ۷۰ میلیارد دلار ارزش تولید ناخالص داخلی را که در سالهای گذشته از دست دادیم، برای پر کردن این شکاف، یک زمانی را نیاز داریم که تازه بعد از سه سال، به سال ۹۰ میرسیم.