میرکاظمی: وزیر نفت به جز سیاه‌نمایی کارنامه‌ای ندارد

به گزارشافکارنیوز،مسعود میرکاظمی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در واکنش به اظهارات بیژن زنگنه وزیر نفت که عنوان کرده بود بین سال‌های ۸۴ تا ۹۲ حتی یک دلار در پتروشیمی کشور سرمایه‌گذاری نشده، گفت: جای تعجب نیست که ایشان این حرف‌ها را بزند چرا که ارائه مطالب کذب برای وی یک عادت شده است.

وی از سابقه ارائه اطلاعات غلط توسط زنگنه به رئیس‌جمهور وقت در بحثکرسنت و به کمیته تشکیل شده سخن گفت و افزود: آقای زنگنه ۸ سال مدیریت کرد تا قرارداد کرسنت بسته شود که عمدتا با اخبار خلاف واقع مباحثانجام شد.

*وزیر نفت به جز سیاه‌نمایی کارنامه‌ای ندارد


میرکاظمی با تاکید بر اینکه زنگنه از زمان در دست گرفتن پست وزارت نفت هیچ عملکردی به جز سیاه‌نمایی نداشته است، گفت: همانطور که وی در دوران قبلی مسئولیت خود نیز فرصت‌سوزی کرد که با عدد و رقم قابل بررسی است، اکنون چاره‌ای جز سیاه‌نمایی ندارد چرا که خود عملکرد مثبتی در این زمینه نداشته و با سیاه‌نمایی در مورد کارنامه دولت‌های نهم و دهم به دنبال کسب وجهه برای خود است.

*عدم سرمایه‌گذاری در پتروشیمی کشور در بازه ۸۴ ۹۲ دروغی بزرگ است


وی اظهارات زنگنه مبنی بر اینکه در سال‌های ۸۴ تا ۹۲ هیچ سرمایه‌گذاری‌ای در مورد پتروشیمی کشور انجام نشده را دروغی بزرگ خواند و خاطرنشان کرد: به راحتی برابر این دروغ می‌توان این سوال را مطرح کرد که پس در ۸ سال ذکر شده دستگاه‌های پتروشیمی چه کار می‌کردند؟ در حالی که یکی از وزرای کابینه فعلی یعنی آقای نعمت‌زاده در دولت نهم مسئولیت پتروشیمی کشور را برعهده داشت. آیا ایشان آنجا بیکاری بوده است؟

*زنگنه از عملکرد هشت ساله خود گزارش دهد


عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: در سال ۸۳ کل ظرفیت نصب شده در پتروشیمی کشور ۱۸.۲ میلیون تن بوده است و در سال ۹۲،۴۰ میلیون تن ظرفیت نصب شده است. سوال ما این است آیا این میزان افزایش از آسمان آمده است؟ این ظرفیت چگونه نصب شده است؟

وی با دعوت از زنگنه برای ارائه گزارش عملکرد خود در دوره حضورش در وزارت نفت درباره اینکه چند میلیون تن ظرفیت برای پتروشیمی کشور نصب کرده، اظهار داشت: در آن ۸ سالی که انرژی هسته‌ای را تعطیل کردند آیا سرمایه‌گذاری در حوزه پتروشیمی صورت گرفته است یا نه؟ چه عدد و رقمی برای ارائه دارند؟

میرکاظمی میزان تولید محصولات پتروشیمی در سال ۸۳ را ۱۵.۱ میلیون تن و در سال ۹۲،۴۳. ۲ میلیون تن ذکر کرد و گفت: این فاصله ۱۵ تا ۴۳ میلیون تنی در ۸ سال مورد بحثرا چگونه می‌توان سیاه‌نمایی کرد؟

*زنگنه پاسخ دهد پتروشیمی را با چه میزان ظرفیت تحویل دولت نهم داد؟


وی با طرح مجدد این سوال از زنگنه که وزیر نفت در دوره ۸ ساله اسبق مدیریتش بر این وزارتخانه ظرفیت تولید پتروشیمی چقدر بوده و چه مقدار توانسته است سرمایه‌گذاری کند، ادامه داد: ایشان همچنین پاسخ دهد با چند میلیون تن ظرفیت پتروشیمی را تحویل دولت نهم داده است؟

نماینده مردم تهران در مجلس در بخش دیگری از این گفت‌وگو به بحثصادرات پتروشیمی اشاره کرد و گفت: آماری که گمرک اعلام می‌کند شامل سند پایین‌دستی هم می‌شود مضافا اینکه خود پتروشیمی معاونت برنامه‌ریزی داشته که این آمار را تفکیک می‌کند.

*وزیر نفت پاسخ دهد در این یک سال چند سنت توانسته جذب کند؟


وی با اشاره به اینکه صادرات پتروشیمی که در سال ۸۳ در اوج خود قرار داشت ۱.۷ میلیارد دلار بوده اما در سال ۹۱ به بیش از ۱۱ میلیارد دلار رسید، بیان داشت: این اختلاف چگونه قابل توضیح و یا سیاه‌نمایی است؟

میرکاظمی با طرح این سوال از زنگنه که در مدت بیش از یک سال حضور خود در وزارت نفت چند پروژه بهره‌برداری کرده است، اضافه کرد: آقای زنگنه پاسخ دهد در این مدت چند سنت توانسته جذب کند؟

*همان روز اول تذکر دادیم فرصت‌سوزی نکنید


عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: متاسفانه نگاه تیم دولت به مذاکرات است و همه چیز را متوقف کرده‌اند تا اروپایی‌ها بیایند. با وجود آنکه در همان روز اول در کمیسیون انرژی به اینها تذکر دادیم که فرصت‌سوزی نکنید و زمان را از دست ندهید چرا که معلوم نیست اروپایی‌ها چه زمانی تحریم‌ها را لغو کنند.

وی با یادآوری توصیه‌های کمیسیون انرژی به وزارت نفت درباره به کارگیری ابتکار و خلاقیت برای جذب سرمایه از منابع داخلی به جای تکیه به بیگانگان، خاطرنشان کرد: زمانی که چنین فردی در راس این وزارتخانه قرار می‌گیرد که سابقه سیاسی داشته و به فتنه‌گری‌های خود ادامه می‌دهد هیچ توقعی نمی‌توان از او داشت.

*اسناد عملکرد‌های دولت‌ها در حوزه پتروشیمی در دسترس است


میرکاظمی با تاکید بر اینکه اسناد عملکرد‌های دولت‌ها در حوزه پتروشیمی در دسترس است، گفت: این آمار دقیقا بر مبنای اطلاعاتی است که از پتروشیمی در کمیسیون انرژی و نیز در وزارت نفت موجود است و بسیاری از آنها نیز منتشر شده و شما می‌توانید با مراجعه به وزارت نفت این اطلاعات را دریافت کنید.

وی با ابراز تاسف از ارائه اطلاعات غلط به روسای جمهور و مجلس، افزود: بعضی مسئولان در مصاحبه‌های خود به تکرار اطلاعات غلط درباره سال‌های ۸۴ تا ۹۲ می‌پردازند.

*توسعه گاز‌رسانی در کشور به حالت رکود در آمده است


عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: متاسفانه شاهدیم که توسعه گاز‌رسانی در کشور به حالت رکود در آمده و در پتروشیمی سرمایه‌گذاری صورت نگرفته است. همچنین برای ارتقاء پالایشگاه‌ها از جهت ظرفیت و کیفیت اقدام قابل توجهی صورت نگرفته و می‌توانیم بگوییم که این حوزه رو به افول است.

* پارس جنوبی را به اسم اولویت دادن به بعضی فازها تعطیل کرده‌اند


وی با اشاره به نگاه تیم جدید وزارت نفت به اروپا و خارج کردن چینی‌ها از پروژه‌های نفتی‌ای که بعضاً مشترک هم بوده بدون اینکه جایگزینی برای آن‌ها بیابند افزود: پارس جنوبی را به اسم اولویت دادن به بعضی فازها تعطیل کرده‌اند در حالی که زمانی می‌توانیم از قطر جلو بزنیم که از همه فازهای این پروژه بهره‌برداری کنیم.

*روزنامه‌های زنجیره‌ای دائم از دولت قبل درباره پارس جنوبی پیگیر بودند، اما امروز سکوت کرده‌اند


میرکاظمی با تاکید بر اینکه در صورت تعطیلی ۴ ساله پارس جنوبی کشورمان ۴ سال از قطر عقب خواهد افتاد گفت: باعثتعجب است زمانی روزنامه‌های زنجیره‌ای دائم از دولت قبل درباره عقب نیفتادن از قطر در پارس جنوبی پیگیر بودند اما امروز چرا سکوت کرده‌اند؟

وی با طرح این پرسش که چرا فاز‌هایی که بالای ۵۰ الی ۶۰ درصد تحویل شده است تعطیل می‌شود؟ اظهار داشت: فاز ۱۲ که امروز ۷۵ میلیون متر مکعب به شبکه گازی کشور تزریق می‌کند.

عضو کمیسیون انرژی با درخواست دوباره از وزیر نفت جهت اعلام درصد پیشرفت پروژه‌ها در زمان تحویل گرفتن آنها گفت: گاز فاز ۱۲ از سال ۹۲ در شبکه بوده است. چرا افتتاح نمی‌شود؟ چرا به تاخیر می‌اندازند؟ آیا این یک کار سیاسی نیست؟

وی با تاکید بر طرح سوال مجلس از وزیر نفت در این مورد خاطرنشان کرد: پروژه بالای ۹۴ درصد تحویل داده شده است و در شهریور ماه ۹۲ که دولت تحویل شد میزان پیشرفت فازها را از وزیر قبلی اخذ کردیم به علاوه اینکه سیستم کنترل پروژه نیز فعال بوده است.

*اگر توان جذب منابع را ندارند نباید بگویند در حال اولویت‌بندی هستیم


نماینده مردم تهران در مجلس گفت: سوال ما این است متوسط پیشرفت پروژه‌ها در این یک سال اخیر چند درصد است؟ و چرا و به چه مجوزی دولت پروژه‌ها را تعطیل می‌کند؟ اگر توان و عرضه جذب منابع را ندارند نباید بگویند در حال اولویت‌بندی هستیم؛ به اسم اولویت‌بندی نمی‌توان پروژه‌های پارس جنوبی را تعطیل کرد و کشور را از قطر عقب انداخت؟

وی از لزوم بهره‌برداری از همه فاز‌های پارس جنوبی جهت جلو افتادن از قطر سخن گفت و اظهار داشت: با این شرایطی که ۹۲ درصد پیشرفت تحویل می‌گیرند اما پس از قریب ۲ سال افتتاح آن را شاهد نیستیم این امر تحقق نخواهد یافت.

میرکاظمی با یادآوری اینکه از فروردین ماه گاز به این پروژه تزریق شده است گفت: چه دلیلی دارد که آنقدر افتتاح آن را به عقب بیندازند؟ صرفا برای ۶ درصد باقی‌مانده؟ البته فازهای ۱۵،۱۶، ۱۷ و ۱۸ همه ثبت شده است و وزارت نفت باید به مردم گزارش دهد که با چند درصد پیشرفت آنها را از دولت گذشته تحویل گرفته است و متوسط پیشرفت ماهانه آن در این دولت چقدر بوده است.

*با روند کنونی در صنایع انرژی یک عقب‌ماندگی جدی در پایان دوره‌ خواهیم داشت


عضو کمیسیون انرژی گفت: تا چه زمانی می‌خواهند معطل مذاکرات شوند؟ بنده با اطمینان می‌گویم با این روندی که این دولت در صنایع انرژی دنبال می‌کند یک عقب‌ماندگی جدی در پایان دوره‌ خواهیم داشت و این به صلاح کشور نیست.

وی با تاکید بر ضرورت تجدید‌نظر دولت در نحوه مدیریت پتروشیمی کشور از رئیس‌جمهور خواست به آمار و اطلاعاتی که وزیر نفت به او می‌دهد به علت خلاف واقع بودن توجه نکند و گفت: از رئیس‌جمهور می‌خواهم تیم قوی‌ای گذاشته تا دقیقا در حوزه نفت، پالایش، گاز و پتروشیمی به اطلاعات روشنی برسد و مجلس نیز آمادگی انتشار آمار را دارد.

*اگر وزارت نفت پاسخ ندهد، سوال از وزیر در صحن مطرح خواهد شد


عضو کمیسیون انرژی مجلس با تصریح بر این نکته که اگر وزارت نفت پاسخ لازم را به رسانهها ندهد حتما سوال از وزیر در صحن مطرح خواهد شد گفت: ما هشداری جدی به رئیسجمهور میدهیم که صنعت نفت و گاز رو به تعطیلی است و اخباری که از این حوزه منتشر میشود خلاف واقع است.