بورس در انتظار کاهش نرخ سود

به گزارش افکارنیوز، محمد فطانت در دیدار نوروزی مدیران ارشد بازار سرمایه گفت: بازار با ریسک اساسی رو به رو بود که نخستین ریسک بازار بحثهای سیاسی خارجی و بین المللی و دومین ریسک دغدغه فعالان بازار سرمایه در خصوص صنعت پالایشگاه ها بود.

وی افزود: بحثهای سیاسی به لطف تیم مذاکره کننده تا حدقابل توجهی از بازار سرمایه زدوده شد در خصوص پالایشگاه ها نیز که تا پیش از بازگشایی آنها فعالان بازار سرمایه انتظار اتفاقات غیرقابل کنترل در بازار سرمایه را داشتند به لطف ابهام زدایی از این صنعت چشم انداز مناسبی پیدا کرده است.

رئیس سازمان بورس ادامه داد: سومین ریسک بازار سرمایه که هنوز سایه آن بر بازار سرمایه است، نرخ سود بانکی است که باید تمام فعالان بازار سرمایه و رسانه ها تلاش کنند که این موضوع نیز با توجه به کاهش نرخ تورم برطرف شود. رقابت ناسالم موسسات غیرمجاز بانکی در رابطه با نرخ سود باعثورشکستگی بانک‌ها می شود، بنابراین باید تلاش جدی در خصوص رفع این مشکل صورت گیرد.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه بزرگترین اخلال نظام اقتصادی در موسسات غیر مجاز بانکی و سودهای بانکی است، گفت: برخی از این موسسات و حتی بانکها آخرین مصوبات بانک مرکزی را در خصوص کاهش نرخ بهره بانکی رعایت نمی کنند.

وی تصریح کرد: مسئولان اقتصادی و تصمیم گیران در خصوص کاهش نرخ بهره بانکی متفق القول هستند، ما هم در این برهه زمانی تلاش می کنیم که کاهش نرخ سود سپرده بانکی سریع‌تر با مصوبات مطابقت داده شود.

فطانت در خصوص حمایت از صنایع بورسی گفت: با وجود تلاش‌های بسیار در خصوص رفع ابهام از صنعت پالایشگاهی، لازم است در خصوص سایر صنایع نیز ابهام زدایی شود و حمایت، مراقبت و مواظبت از صنایع باید به طور مداوم و از طریق کمیته بازار سرمایه انجام گیرد.

وی در خصوص مباحثبین المللی گفت: بیانیه لوزان را میمون و مبارک می دانیم و باید خودمان را برای پایان آن در تاریخ ۱۱ تیرماه و رفع تحریم‌ها آماده کنیم.

رئیس سازمان بورس با اشاره به آمادگی بازار سرمایه پس از تحریم‌ها گفت: رئیس جمهور پس از بیانیه لوزان به اهمیت فضای کسب و کار و مساعد شدن فضای سرمایه گذاری پس از تحریم‌ها اشاره کرد که بازار سرمایه در این خصوص نقش بسیار مهمی دارد و برای اینکه این فراز از جملات رئیس جمهور جامعه عمل پوشانده شود و بازار سرمایه بتواند نقش اساسی در جذب سرمایه گذاری داخلی و خارجی داشته باشد باید خود را آماده کنیم.

وی اظهار داشت: ظرفیت های اقتصادی بازار فعلی باید به طور کامل محقق شود تا بتوانیم در خصوص اشتغال زایی و کاهش نرخ بیکاری و اتمام پروژه های در دست و همچنین حفظ مزیت پذیری صنایع مانند نفت و گاز را به درستی ایفای نقش کنیم. سرمایه گذاری مهیا نمی شود؛ مگر اینکه از فضای پیش آمده در خصوص جذب سرمایه گذاری خارجی استفاه کنیم.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به تمایل سرمایه گذاران خارجی از کشورهای مختلف از جمله آمریکا و کشورهای اروپایی طی مدت اخیر، گفت: در این مدت اخیر تقاضاهای متعددی برای سرمایه گذاری مستقیم و غیر مستقیم صورت گرفته است.

وی با اشاره به برگزاری نمایشگاه بین المللی بورس، بانک و بیمه گفت: این نمایشگاه در سال جاری با توجه به شرایط پیش آمده می تواند یک نقطه عطف برای بازار سرمایه باشد؛ به همین منظور در این نمایشگاه نشست و هم اندیشی مشترک بین المللی برای زمینه سازی های تأمین مالی و سرمایه گذاری های خارجی برگزار می شود.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با تأکید بر نقش کارگزاران پس از تحریم ها گفت: بهترین چشم انداز بعد از تحریم بازار سرمایه است بنابراین باید بتوانیم حجم بازار را افزایش داده و وظیفه خود را در این راستا انجام دهیم.

فطانت ادامه داد: لذا قرار است فرصت‌های سرمایه‌گذاری در کشور معرفی شده و فرایند جذب سرمایه‌گذاری خارجی با روشی ساده نهایی شود تا کسانی که مایل به سرمایه‌گذاری هستند به صورت آنلاین بتوانند با روشی ساده این کار را انجام دهند. البته موفقیت این روند به رویکرد فرابخشی و فرادستگاهی نیاز دارد که باید هماهنگی های لازم در این خصوص انجام شود بنابراین کار بسیار فشرده ای پیش روی سازمان بورس قرار دارد.

وی تاکید کرد: برای این کار بتوانیم حجم بازار سرمایه خود را افزایش دهیم، زیرا حجم بازار سرمایه ۱۱۸ میلیارد دلار بوده که با توجه به اعداد و ارقامی برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی مطرح می شود می توانیم در این زمینه با چالش مواجه شویم لذا باید ابتدا ارزش بازار سرمایه را افزایش دهیم.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار یادآور شد: علیرغم اینکه بازار سرمایه می تواند در جهت عرضه های اولیه پیش رو باشد اما به دلیل شرایط خاص بورس در سال گذشته تنها ۸ شرکت وارد بورس شد و ۹۲ هزار میلیارد تومان افزایش سرمایه صورت گرفت و ۲۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان مجوز افزایش سرمایه داده شد که تشریفات آن در سال گذشته تکمیل نشد. لذا برای افزایش سرمایه شرکت‌ها کارگزاران باید بتوانند نقش خود را به درستی ایفا کنند و همچنین کارگزاری ها باید به جایگاه خود در عرضه های اولیه دست پیدا کنند.

وی در ادامه در خصوص عرضه های خصوصی سازی گفت: عرضه های خصوصی سازی باید به شکل هدفمند انجام گیرد، چون عرضه های غیر مدیریت شده و بدون در نظر گرفتن تبعات آن قطعا مورد نظر هیچ کسی نیست، بنابراین خصوصی سازی باید با هماهنگی اقدام به عرضه کند.

فطانت در ادامه این سخنرانی به نقش و اهمیت سایر ارکان اشاره کرد و گفت: بورس انرژی هنوز به ظرفیت‌های خود نرسیده است و افزایش حجم بازار بورس انرژی که مد نظر طراحان آن است می تواند با عرضه نفت در بورس محقق شود.

وی در خصوص عرضه نفت خام در بورس انرژی گفت: پیش از این چند مشکل اساسی در خصوص عرضه نفت خام به دلیل قوانین وجود داشت که به لطف و همکاری‌های مدیر عامل بورس انرژی تا حد زیادی این مشکلات برطرف شده است.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در این باره توضیح داد: از آنجایی که بخشی از درآمد نفتی به صندوق توسعه و بخش دیگر آن به بانک مرکزی و وزارت نفت واریز می شود در خصوص نوع واریز درآمد ریالی فروش نفت در بورس انرژی مباحثی مطرح بود که براساس این قوانین، واریز درآمد حاصل از فروش نفت به شکل ریالی به صندوق توسعه ملی یا بانک مرکزی صورت می گیرد.

وی با بیان اینکه این تشریفات خاص برطرف شده است، گفت: با بررسی های صورت گرفته توسط بورس انرژی و ستادهای ویژه در این خصوص، این شیوه مطرح شد که امیدواریم به زودی به صورت رسمی ابلاغ شود.

فطانت با بیان اینکه حجم فروش نفت در بورس انرژی زیاد نیست، گفت: این حجم فروش و درآمدهای حاصل از فروش نفت، زیاد نیست اما برای بورس انرژی عدد قابل اعتنایی است که می تواند حجم و ارزش معاملات این بورس را متأثر کند.

وی در ادامه به انواع ابزارهای معاملاتی در بورس انرژی و کالا اشاره کرد و گفت: برای تأمین مالی در بورس انرژی و بورس کالا لزوم استفاده از انواع اوراق مشتقه، آتی و سایر ابزارها لازم است.

فطانت همچنین به بورس کالا اشاره کرد و گفت: در بورس کالا نیز به کمک طراحی های خوبی که در بازار مشتقه صورت گرفته است بورس کالا توانسته از ظرفیت های مناسبی بهره مند شود.

وی در بخش پایانی سخنرانی خود به بلوغ سرمایه گذاران اشاره کرد و گفت: سال گذشته شاهد بلوغ سرمایه گذاران بودیم به طوری که نه تنها روز به روز تعداد کدهای معاملاتی افزایش پیدا کرد بلکه سرمایه گذاران نیز در جریان سال گذشته با تصمیم گیری های خود، از رفتارهای هیجانی فاصله گرفتند به طوری که هم اکنون اعتقاد داریم اغلب سرمایه گذاران به بلوغ لازم برای سرمایه گذاری رسیده اند، البته باید برای ارتقا سواد مالی سرمایه گذاران خرد تلاش مستمری صورت گیرد.