مدیرعامل بانک ایران زمین: سپرده‌گذاران خرد سود کمتری می‌برند

گروه اقتصادی؛ سید کمال سیدعلی در گفت‌وگوی کوتاه با «افکارنیوز» در پاسخ به این پرسش که در کاهش نرخ سود بانکی، آیا سپرده‌گذاران خرد نیز مورد توجه قرار می‌گیرد؛ چراکه کاهش نرخ سود بانکی مشکلاتی را برای آنها ایجاد می‌کند؟ اظهار داشت: به نظر من وقتی ما داریم نرخ سود بانکی را کاهش می‌دهیم، نمی‌توانیم سقف بگذاریم که چه عددی خرد و چه عددی بزرگ است.

وی افزود: بالاخره اگر نرخ سود کاهش پیدا کند، نرخ سود همه سپرده‌ها باید کاهش پیدا کند.
مدیرعامل اسبق ارزی بانک مرکزی تصریح کرد: اتفاقا چیزی که متاسفانه الان برعکس است، این است که در برخی از موسسات و بانک‌ها اگر سپرده‌گذار رقم‌های کلان و درشت در بانک گذاشته باشد، به او نرخ سودهای بالا می‌دهند که این هم یک کار غلطی است.

مدیرعامل بانک ایران‌زمین عنوان کرد: پیشنهادی که در حال حاضر می‌توان داشت، این است که سپرده‌گذاران خرد بتوانند با نرخ‌های کمتری تسهیلات دریافت کنند.

سیدعلی تاکید کرد: این کار درست است؛ چراکه تسهیلات‌گیرندگانی که به سیستم وارد می‌شوند، می‌توانند با نرخ‌های پایین‌تر مبالغی را دریافت کنند و اقساط خود را بازپرداخت کنند.

وی با تاکید بر اینکه کاهش نرخ سود تسهیلات برای تسهیلاتگیرندگان خرد بهتر از کاهش نرخ سود سپرده است، خاطرنشان کرد: الان در شورای پول و اعتبار درباره کاهش نرخ سود سپرده صحبت میشود و درباره نرخ سود تسهیلات تصمیمی گرفته نخواهد شد؛ چراکه درباره نرخ عقود مشارکتی نمیتوانیم سقف بگذاریم که چه نرخی باشد.