دولت از ارائه کارت 10 میلیونی پشیمان شد؟

به گزارش افکارخبر،تصمیم برای اجرای طرح اعطای کارت خرید اعتباری لوازم خانگی ایرانی تا سقف 10 میلیون تومان، در راستای طرح خروج از رکود بخش صنعت صورت گرفت. اما حدود سه هفته از تعویق اجرای آن می‌گذرد و هنوز بانک مرکزی با اعطای این کارت‌ها موافقت نکرده است، چرا که اجرای این طرح را آغازگر تورم در این بخش می‌داند.

 

هفته گذشته اخباری از بانک مرکزی مبنی بر ممانعت با اجرای این طرح به گوش رسید، به گونه‌ای که بانک مرکزی گفته بود فروش لوازم خانگی و کالاهای در انبار به وسیله این طرح ایجاد تورم می‌کند. اما مسئولان انجمن لوازم خانگی و فعالان بازار در این باره گفتند که خالی شدن انبارها و فروش کالاها با این طرح به رونق بازار و فعال شدن صنایع و تولیدات داخلی کمک می‌کند، از این رو تورم به وجود آمده که به نظر می‌رسد بسیار کم باشد، نسبت به کاهش بیکاری در بخش صنعت می‌صرفد.

 

با این حال مسئولان انجمن لوازم خانگی بارها به معرفی کامل همه تولید کنندگان اشاره کرده‌ و گفته‌اند که در مدت یک ماه اخیر تعداد زیادی از تولید کنندگان داخلی در سایت وزارت صنعت، معدن و تجارت ثبت‌نام کرده‌اند، اما هنوز خبر از اجرای نهایی طرح توسط بانک مرکزی به گوش نرسیده است.

 

از طرفی دیگر، مسئولان انجمن صنایع لوازم خانگی، لوازم صوتی و تصویری و دبیران اتحادیه لوازم خانگی در این باره بارها تاکید کردند که اجرای طرح خرید لوازم خانگی توسط کارت اعتباری همانند فروش تسهیلاتی خودرو نیست که یک هفته‌ای اجرایی شود. همچنین تجربه فروش خودرو توسط تسهیلات دولتی در مدت اخیر نشان داد که مردم نیاز دارند، اما قدرت خرید کافی ندارند، از این رو با یک کمک دولت می‌توانند نیازهای خود را خریداری کنند و در مقابل نیز تولیدات داخلی روی چرخ رونق بچرخند.

 

مسئولان اتحادیه‌ها و انجمن‌ها بر این باورند که هر تولید کننده داخلی لوازم خانگی حداقل 10 تا 200 قلم کالا به وزارت صنعت معرفی کرده است و از آن‌جایی که باید هزینه پرداخت شده هر کالا از طریق کارت اعتباری به صورت مستقیم به حساب تولید کننده واریز شود، نیازمند برنامه‌ریزی بلند مدتی است؛ از این رو ممکن است به دلیل حجم زیاد کالاهای موجود، اجرای طرح با دیرکرد همراه شود.

 

حال با گذشت سه هفته از به تعویق افتادن اجرای طرح اعطای کارت اعتباری خرید تا سقف 10 میلیون تومان، محمدطحان‌پور، رییس انجمن لوازم خانگی تهران گفت که هنوز هیچ خبری از اجرای این طرح به گوش نرسیده است.

 

به گفته وی، این طرح از سوی انجمن تا حد ممکن مورد حمایت قرار گرفت و از این پس دیگر نوبت سایر نهادهای اجرایی است، از این رو به نظر می‌رسد از یکشنبه هفته آینده اجرای ان طرح مورد بررسی قرار گیرد.