فرصت‌های اقتصاد در پساتحریم

به گزارش افکارخبر،محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه در همایش سرمایه گذاری در صنعت پتروشیمی گفت: برای اینجانب موجب خرسندی است که در جمع صمیمی و فرهیخته شما مدیران، صاحبان دانش فنی و متخصصین بین‌المللی و ایرانی در دوازدهمین همایش بین‌المللی صنعت پتروشیمی در این مقطع زمانی خاص و حائز اهمیت در آستانه روز اجرای برجام حضور می‌یابم.

وی ادامه داد: برگزاری این همایش دریچه جدیدی را به روی صنعت پتروشیمی می‌گشاید و فرصت خوبی است که شرکت‌ها و مؤسسات مالی معتبر خارجی فعال در حوزه نفت و انرژی را با توانمندی‌های ایران به‌ویژه طرح‌های در دست اجرا آشنا ساخته، زمینه‌ساز توسعه دوباره این صنعت ارزش آفرین در کشور در پرتو شرایط جدید باشد.

وزیر امور خارجه تصریح کرد: این همایش همچنین امکان تعامل سازنده شرکت‌های ایرانی و خارجی عرضه‌کننده فناوری‌های نوین و صاحب‌نظران در حوزه پتروشیمی را فراهم می‌آورد و ضمن بررسی و تحلیل بازار و آینده آن، انتقال تجربیات و دانش فنی و اجرایی را نیز ممکن خواهد ساخت. امیدوارم همایش حاضر در تحقق اهداف خود موفق بوده و بتواند ظرفیت‌های موجود در صنعت پتروشیمی کشور را به دنیا معرفی کند.

وی با تاکید بر اینکه امروز بزرگان صنعت پتروشیمی بر این اعتقاد هستند که انتظار یک آینده روشن و موفق برای صنعت پتروشیمی ایران تنها یک آرزو نیست، بلکه یک حقیقت است ادامه داد: کشور با توجه به مزیت‌های بالقوه و با اتکاء به منابع و توانمندی‌های بومی خود می‌تواند در جمع بزرگان پتروشیمی جهان قرار گرفته و در سال‌های آتی یکی از صادرکنندگان عمده محصولات پلیمری باشد.

ظریف خاطرنشان کرد: صنعت پتروشیمی ایران در مسیر رشد و توسعه خود توانسته است دستاوردهای ارزشمندی را در طول بیش از 50 سال عمر خود به‌دست آورد.

وی تاکید کرد: بخش عمده‌ای از این دستاوردها با استفاده از پیشرفت‌های علمی داخلی و همت متخصصان و کارگران ایرانی در طراحی، اجرا و ساخت تجهیزات و در شرایط تحریم تحمیلی برخی کشورها به‌دست آمده است.

وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد: ایران به‌عنوان دومین قدرت پتروشیمی در منطقه خاورمیانه حدود 25 درصد از تولید محصولات پتروشیمی را در اختیار دارد و امیدواریم با توجه به طرح‌های توسعه‌ای در دست اجرا، سهم این صنعت در بازارهای داخلی و بین‌المللی افزایش یابد.

به گفته وی طی دوران اعمال تحریم‌های ظالمانه و غیرقابل توجیه حقوقی، سیاسی و اقتصادی به‌رغم پیشرفت‌های داخلی در علوم گوناگون، نوآوری و خلاقیت، خوداتکایی و کاهش وابستگی بودجه کشور به درآمدهای حاصل از فروش نفت‌، آسیب‌هایی نیز به فعالیت‌های نظام بانکی کشور، روابط تجاری با دنیای خارج، روند توسعه صنعتی و دسترسی آسان و بهره‌برداری از علوم و فنون روز جهانی وارد گردید. صنعت پتروشیمی نیز از جمله صنایع پویا و فعال کشور بود که مستقیماً هدف این تحریم‌های ظالمانه قرار گرفت.

ظریف ادامه داد: اهمیت صنعت پتروشیمی چه در بعد ملی و چه در بعد بین‌المللی باعث شد تا از جمله محورهای تلاش‌ها از ابتدای مذاکرات هسته‌ای، توجه ویژه به رفع تحریم‌ها و برطرف کردن مشکلات صنعت پتروشیمی باشد. هدفی که همان ابتدای برنامه اقدام مشترک موقت ژنو که در آذرماه 1392 مورد توافق قرار گرفت، محقق شد و محدودیت‌های ناظر بر فروش این محصولات برداشته شد.

وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد: امروز نیز با طی مراحل قانونی «برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)»، جمهوری اسلامی ایران در آستانه ورود به بازه زمانی اجرا و به عبارتی دیگر دوران پساتحریم قرار گرفته است. در این دوره از جمله تحریم‌های اعمال‌شده در زمینه انتقال فناوری، صدور محصولات و فرآورده‌های پتروشیمی جمهوری اسلامی ایران به خارج از کشور، جذب سرمایه‌گذاری خارجی به‌طور کلی و به‌طور خاص در این حوزه و حمل‌ونقل رفع خواهد شد.

ظریف گفت: دوران پساتحریم، ضمن کاهش ضریب ریسک و میزان آسیب‌پذیری کشور در حوزه‌های مختلف اقتصادی، فرصت‌های کم‌نظیری را برای فعال‌تر شدن دستگاه‌های تولیدکننده از جمله صنعت پتروشیمی در جمهوری اسلامی ایران در عرصه‌های داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی به ارمغان خواهد آورد. علاوه بر آن ، ثبات سیاسی، مزیت‌های نسبی متعدد در کشور، موقعیت ژئواستراتژیک، نیروی بالنده انسانی و زیرساخت‌های مناسب فرصت‌های بی‌بدیلی را برای شکوفایی این صنعت در منطقه نوید می‌دهد.

وزیر امور خارجه ادامه داد: همچنین خرسندیم که هم‌زمان با لغو تحریم‌های اعمال‌شده علیه صنعت پتروشیمی، صنعت پتروشیمی ایران می‌تواند با جذب سرمایه‌گذاری خارجی، زمینه جذب فناوری و رشد صنایع مختلف و افزایش اشتغال را فراهم کند. اطمینان داریم که راهبرد شرکت ملی صنایع پتروشیمی تلاش در جهت توسعه زنجیره کامل این صنعت خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: البته ایجاد یک شبکه قوی از توانمندی‌های داخلی در زمینه‌های مختلف برای بقاء در عرصه بین‌المللی باید دارای مزیت رقابتی باشد و این ممکن نیست جز با ارتقاء توانمندی‌های داخلی مطابق کیفیت و استانداردهای جهانی و امیدوارم این همایش فرصت خوبی برای حرکت در این جهت باشد.

ظریف افزود: در این زمینه لازم است به گونه‌ای برای بالا بردن ظرفیت و توان داخلی برای انجام پروژه‌های جاری به‌ویژه در عرصه‌های پژوهشی، فناوری‌، پیمانکاری عمومی، فنی و مهندسی و ساخت و تأمین برنامه‌ریزی کرد که دانش فنی بومی، توانمندی سخت‌افزاری و نرم‌افزاری داخلی و افزایش ظرفیت تولید در صنایع پتروشیمی در صدر فعالیت‌ها بوده، هر جا کمبودی وجود داشته باشد، با شناسایی توانمندی‌های بین‌المللی دست به شراکت راهبردی زد و یک ارتباط برد ـ برد را برای طرفین رقم زد.

وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد: حضور سرمایه‌گذاران خارجی و فراهم شدن امکان مشارکت یا استفاده‌ از تسهیلات مالی مؤسسات بین‌المللی خارجی علاوه بر گشودن گره توسعه طرح‌های معطل نیمه‌تمام صنعت پتروشیمی ایران از یک جنبه دیگر نیز می‌تواند برای کشورمان مؤثر واقع شود و آن از جنبه بین‌المللی یعنی کاهش ریسک سرمایه‌گذاری خارجی از نگاه مؤسسات تحقیقاتی بین‌المللی است.

به گفته وی با حذف موانع ظالمانه ایجادشده بر سر راه شکوفایی و برون‌گرایی در دوران پسابرجام و در راستای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، از یک سو امکان تعامل سازنده میان شرکت‌های پتروشیمی داخلی با بازارهای تأمین سرمایه و فناوری پیشرفته خارجی برقرار خواهد شد و از سوی دیگر شکوفایی ظرفیت‌ها و توان داخلی کشور به منظور ایجاد «یک اقتصاد درون‌زا و برون‌گرا» که در آن خام‌فروشی نفت و گاز کاهش یافته و محصولات و فراورده‌های پتروشیمی به بازارهای خارجی صادر خواهد شد، فراهم می‌گردد.

وی گفت: برجام می‌تواند در صورت بهره‌برداری صحیح از فرصت ایجادشده، رفع‌کننده بسیاری از موانع و زمینه‌ساز گسترش بسترهای مناسب برای تعامل سازنده صنایع کشور از جمله صنعت پتروشیمی با بازارهای در سطوح منطقه‌ای و جهانی باشد.

به گفته ظریف در صورت بهره‌برداری جوامع دانشگاهی و صاحبان صنایع از شرایط جدید، فرصت‌های شغلی متنابهی در داخل کشور برای مردم به‌ویژه جوانان عزیز خلق می‌شود. با استفاده از تجربیات ارزشمند متخصصان داخلی و دانش انباشتی صنایع، چرخه تولید داخلی در خدمت یک اقتصاد درون‌زا و برون‌گرا قرار خواهد گرفت. بازار سرمایه از جمله بورس شرکت‌ها و صنعت پتروشیمی فعال‌تر گردیده و کمبود سرمایه و دیگر مشکلات خاص این صنعت در کنار داشتن یک راهبرد ملی متعادل و متناسب برطرف خواهد شد.

وزیر امور خارجه در پایان گفت:ما بنیانگذار صنعت پتروشیمی در خاورمیانه بوده‌ایم و طی چند سال آینده قادر خواهیم بود یکی از بزرگ‌ترین تولیدکننده محصولات پتروشیمی در جهان باشیم. در این ارتباط همکاران من در وزارت امور خارجه تمام تلاش خود را برای تسهیل و افزایش سرعت توسعه و جبران عقب‌ماندگی‌ها به عمل خواهند آورد.

ظریف افزود: هنر سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در این روند، تلاش برای فراهم آوردن شرایط و بسترهای لازم در عرصه بین‌المللی، به گونه‌ای است که صنایع داخلی بتوانند در پرتو آن، به دور از موانع سیاسی بین‌المللی و در چارچوب اهداف توسعه پایدار، به‌سهولت به بازارهای خارجی خریدوفروش کالا، مشتریان فراملی، منابع مالی لازم و فناوری‌های پیشرفته و مناسب دسترسی داشته باشند. این مهم نیازمند اجماع، همدلی و همکاری همه بخش‌های دست اندرکار کشور است. امیدوارم در سایه الطاف الهی، کشورمان بتواند از این مرحله حساس به سلامت عبور کرده، قله‌های تعالی و پیشرفت را به مدد استعدادهای درخشان ایرانیان عزیز فتح نماید.