حمید چیت چیان ظهر پنجشنبه در حاشیه مراسم اجرای پروژه بخش بخار نیروگاه سیکل ترکیبی فردوسی مشهد اظهار کرد: میزان مطالبات بخش خصوصی از این وزارتخانه بسیار بالا است و لذا فروش برق با قیمت فعلی اجازه پرداخت دیون را نمی دهد و دست وزارت نیرو را از حمایت پیمانکاران کوتاه تر می کند.

وی با بیان اینکه مطابق صورتحساب‌های سال ۱۳۹۳ هر کیلووات ساعت برق بدون در نظر گرفتن هزینه سوخت ۸۸ تومان تمام می شود بیان کرد: این در حالی است که به طور متوسط ۵۳ تومان بابت آن از مصرف‌کننده دریافت می‌شود.

وی بیان کرد: از این میزان حدود ۱۰ تومان به سازمان هدفمندی یارانه‌ها برای پرداخت یارانه‌های نقدی واریز می‌شود که با این اوصاف بار مالی و بدهی این وزارت خانه سنگین تر می شود.

وی با اشاره به اینکه اولویت این وزارت خانه در راستای حمایت از پیمانکاران بخش خصوصی است ادامه داد: با وجود قیمت تمام شده برق و مبلغی که وصول می شود لذا این هدف قابل تعقیب نیست.

چیت چیان ادامه داد: دستیابی به این هدف و حمایت از پیمانکاران مسئولان کلان اقتصادی کشور را بین دوراهی قرار داده است زیرا اگر برق به قیمت واقعی به مصرف‌کنندگان فروخته شود بدهی این وزارتخانه به پیمانکاران تسویه می شود و در صورتیکه مانند وضعیت فعلی برق با قیمت یارانه‌ای در اختیار مردم قرار گیرد وضعیت اقتصادی این وزارت خانه حاد تر خواهد شد.

وی با بیان اینکه کاهش نفت اثرات نامطلوبی در بودجه کشور داشته است افزود: با این وجود در سال ۹۵ در لایحه‌ای که توسط دولت تنظیم شده مکانیزم خوبی برای پرداخت مابه‌‌التفاوت قیمت تکلیفی و واقعی قیمت برق در نظر گرفته شده که امید می‌رود در مجلس تصویب شود.

احداث نیروگاه های سیکل ترکیبی به محیط زیست کمک می کند

وزیر نیرو همچنین با اشاره به اجرای طرح نیروگاه سیکل ترکیبی فردوسی مشهد گفت: وزارت نیرو از ایجاد نیروگاه های سیکل ترکیبی و سرمایه‌گذاری در این حوزه حمایت می کند.

چیت چیان ادامه داد: اجرای پروژه بخش بخار و نیروگاه های سیکل ترکیبی از لحاظ اقتصادی و به ویژه کمک به محیط زیست دارای اهمیت بسزایی است.

وی با اشاره به اجرای طرح استفاده از گاز در نیروگاه سیکل ترکیبی فردوسی بیان کرد: نیروگاه فردوسی تاکنون ۶ واحد گازی داشته که امروز پروژه افزودن سه واحد بخار به این مجموعه آغاز می‌شود که امید می‌رود در دو سال آینده به بهره‌برداری برسد.

وزیر نیرو با بیان اینکه وقتی که یک واحد بخار به واحد گازی اضافه می‌شود از هدر رفت حرارت پیشگیری می‌شود بیان کرد: با اضافه شدن واحد بخار به نیروگاه فردوسی ظرفیت تولید برق آن ۴۸۰ مگاوات ساعت افزایش پیدا می‌کند و این در حالی است که حتی یک متر مکعب گاز اضافه مصرف نخواه شد.

وزیر نیرو افزود: همچنین با اجرایی شدن فاز بخار این نیروگاه ظرفیت تولید برق به ۱.۵ برابر افزایش پیدا می‌کند.

وی صنعت آب و برق ایران را دو صنعت بالغ  عنوان کرد وادامه داد: در صنعت آب بیش از ۹۵ درصد و در صنعت برق  بیش از ۹۰ درصد نیاز های داخلی برطرف می شود و لذا از همین رو باید از این ظرفیت برای حضور در بازار های جهانی بهره برد.