پشت پرده اوضاع اقتصادی امور سیاسی است

سیدسعید زمانیان، با اشاره به موضوع کاهش تورم و معضلات رکود در اقتصاد اظهار داشت: اشتباه بزرگ دولت، کاهش تک‌بعدی نرخ تورم و عدم توجه به رکود است. در حال حاضر رکود، کمر جامعه، بازار و تولید را می‌شکند و این شیوه کار به صلاح کشور نیست. دولت نقدینگی و پول را از جامعه جمع‌آوری کرده و رابطه عرضه و تقاضا را به هم زده است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با تأکید بر اینکه سیاست انقباضی دولت در قبال اقتصاد اشتباه است، یادآور شد: رونق تولید ضرورت دارد و برای خروج از رکود، نیازمند ایجاد رابطه منطقی میان عرضه و تقاضا هستیم.

این نماینده مجلس با بیان اینکه باید سیاست‌های پولی و مالی براساس رویکرد خروج از رکود تنظیم شود، تصریح کرد: در حال حاضر چنین رویکرد و اقداماتی مشاهده نمی‌شود، بلکه به دنبال کاهش یک‌سویه نرخ تورم بوده و نقدینگی در بازار به شدت کاهش یافته است.

وی ادامه داد: در حال حاضر هزینه‌های انجام شده مربوط به معیشت و رفاه خانوار است.

به گفته زمانیان، بسیاری از بخش‌های تولید و بازار تحت‌تأثیر رکود شدید بوده و خرید و فروش رونقی ندارد و مشاهده می‌کنیم به این دلیل، مشکلات بانکی و چک‌های برگشتی و اقساط تسهیلات واحدها معوق می‌شود.

این نماینده مجلس، سیاست‌های اقتصادی دولت را نادرست و اشتباه خواند و افزود: در 8 ماهه امسال درآمدهای نفتی خوب بوده، همچنین روزانه با فرض فروش 70 میلیون لیتر بنزین مابه‌التفاوت 300 تومانی عائد دولت می‌شود که رقم قابل ملاحظه‌ای به نظر می‌رسد، بنابراین عدم وجود منابع بهانه است.

عضو کمیسیون برنامه بودجه مجلس تأکید کرد: به نظر می‌رسد پشت پرده چنین مباحثی رویکردهای سیاسی را دنبال می‌شود و به نظرم پشت پرده مسائل اقتصادی، سیاسی است، زیرا عملاً حرکت جهادی و مدیریت عالمانه اعمال نمی‌شود. سیاست‌های اقتصادی این رویکردی نیست که اقتصاد به آن نیاز داشته باشد.