بخش اقتصادی شبکه سی ان ان (سی ان ان مانی) در گزارشی به بررسی اشتیاق شرکتهای آمریکایی برای ورود به بازار ایران پس از برداشته شدن تحریم‌های غرب پرداخت. در این گزارش آمده است: انتظار می رود در چند هفته آینده جامعه جهانی بسیاری از تحریم هایی را که چند دهه اقتصاد ایران را فلج کرده بود بردارد. ولی اشتباه نکنید: شرکتهای آمریکایی با ایران دادوستد نخواهند داشت. 

 

آمریکا در نظر دارد تحریم های هسته ای خود را بردارد؛ ولی بسیاری از تحریم های بازرگانی سر جای خود می مانند. هنوز برای بسیاری از شرکتهای آمریکایی غیرممکن است که در ایران حضور فیزیکی داشته باشند یا با شرکتهای ایرانی شریک شوند. 

 

در مقابل، اروپا کمابیش همه گونه دادوستدی با ایران خواهد داشت. نتیجه این خواهد بود که شرکتهای اروپایی برنده و شرکتهای آمریکایی بازنده خواهند شد. 

 

مجید رفیع زاده، از کارشناسان خاورمیانه در هاروارد، می گوید: « هیچ قانون فراگیری به این زودی ها تصویب نخواهد شد که به همه شرکتهای آمریکایی اجازه دهد در ایران فعالیت کنند. این امر شرکتهای آمریکایی را بزرگترین بازنده معامله هسته ای خواهد ساخت.»
در ادامه گزارش آمده است: تازه ترین تنش میان ایران و عربستان سعودی می توانست آمریکا را برای کاستن ازتحریم های بیشتر، محتاط تر کند. همانگونه که خزانه داری آمریکا در وب سایت خود به روشنی اعلام کرده است: «تحریم های آمریکا حتی پس از روز اجرا سر جای خود خواهد ماند؛ زیرا جدا از برنامه هسته ای ایران، نگرانیهای دیگری هنوز برجای مانده است.»

 

شرکتی مانند اپل می تواند به خزانه داری آمریکا درخواست بدهد تا آی پدهای خود را از آمریکا به ایران ارسال کند؛ ولی نمی تواند برای این دستگاه خدمات ارائه کند یا فروشگاهی را در ایران باز کند. و اگر آی پد به دست افراد خطرناکی بیافتد اپل جریمه خواهد شد. 

 

ولی زیرشاخه اپل در اروپا می تواند پس از برداشته شدن تحریم ها در ایران فعالیت کند. و نیازی ندارد درباره عملیات خود در ایران با دفتر مرکزی اپل در کالیفرنیا تماس بگیرد. 

 

بسیاری از شرکتهای اروپایی از مزیت خود آگاه هستند. برای نمونه، به گزارش گاردین، چند ساعت پس از امضای قرارداد 1+5 آلمان هواپیمایی را با مدیران ارشد بازرگانی خود به تهران فرستاد. 

 

شرکتهای آمریکایی می کوشند راهی پیدا کنند. فرهاد علوی از گروه حقوقی «آکریویس» به شرکتهای فراوانی کمک می کند تا برای گرفتن مجوز و معافیت برای تجارت با ایران با خزانه داری آمریکا مکاتبه کنند. از زمانی که توافق نامه امضا شد، درخواستهای زیادی به دفتر او آمده است. 
نویسنده در پایان گزارش خود آورده است: سید حسین موسویان، پژوهشگر دانشگاه پرینستون و سفیر پیشین ایران در آلمان، می گوید: «خلاصه اینکه آمریکا باید سرانجام تصمیم بگیرد آیا می خواهد از مزیت روابط اقتصادی با ایران برخوردار شود یا خیر.»