همه مشکلات اقتصادی با برجام حل نمی‌شود/ پوپولیسم همچنان در اقتصاد حاکم است

گروه اقتصادی-مهدی پازوکی در گفت‌وگو با «افکارخبر» درباره آزادسازی قیمت‌ها اظهار داشت: «من اعتقاد دارم که قیمت‌ها باید براساس مکانیزم عرضه و تقاضا و در بازار تعیین شود، بنابراین هر گونه دخالت و قیمت‌گذاری دستوری، باعث تخصیص غیرکارای منابع خواهد شد.»

وی افزود: «قیمت‌گذاری دستوری اقتصاد را به سمت اقتصاد دولتی سوق می‌دهد و در نهایت رانت و فساد دولتی به‌وجود می‌آید.»

... تصریح کرد: «بر این اساس، قیمت کالاها باید در بازار و براساس مکانیم عرضه و تقاضا تعیین شود، ولی در شرایط خاص مثل جنگ، دولت باید دخالت کند. اما در شرایط عادی باید مکانیزم عرضه و تقاضا در اقتصاد حاکم باشد.»

پازوکی در پاسخ به این پرسش که آیا در اقتصاد دولتی می‌توان قیمت‌ها را آزاد کرد؟ عنوان کرد: «در حال حاضر یک‌سری واگذاری‌هایی انجام شده که این واگذاری‌ها غلط بوده و واگذاری‌ها به بخش خصوصی واقعی نبوده است.»

وی ادامه داد: «ما اگر سلامت اقتصادی را به اقتصاد ایران باز گردانیم و با مشکلات اقتصاد برخورد کارشناسی و علمی داشته باشیم، مشکلات ما حل می‌شود.»

... با ذکر مثالی متذکر شد: «الان که بحث برجام مطرح است، باید بدانیم که مشکلات اقتصادی ایران با برجام حل نمی‌شود، بلکه برجام فضا را برای کسب‌وکار بین‌المللی بهتر می‌کند.»

پازوکی گفت: «اگر ما مشکلات اقتصاد ایران را براساس درصد بیان کنیم، حداکثر 20 درصد آن به تحریم ارتباط داشت و 80 درصد به مدیریت اقتصادی ما مربوط می‌شود.»

وی افزود: «باید اصلاح ساختاری صورت گیرد. برای مثال، سیستم اداری کشور مریض است و این سیستم مریض باید مداوا شود.»

... تصریح کرد: «من فکر می‌کنم باید مجموعه حکومت، یعنی سه قوه مجریه، مقننه و قضاییه بخواهد که خصوصی سازی در اقتصاد ایران شکل گیرد.»

پازوکی عنوان کرد: «واگذاری‌هایی که در دولت قبلی صورت گیرد، اصلا خصوصی‌سازی نبود و بلکه شرایط بدتر شد. اصلا اقتصاد دولتی قبلا به مراتب بهتر بود، یعنی شرکت‌هایی که بودند، حساب و کتاب داشتند.»

وی ادامه داد: «تفکر اقتصاد دولتی عملا محکوم به شکست است. اصلا اقتصاد دولتی هر چه گسترش پیدا کند، فساد در اقتصاد شکل می‌گیرد.»

... اظهار داشت: «کشورهای دیگر نیز که موفق عمل کردند، حمایت از فضای کسب‌وکار، سلامت سازی اقتصاد و ارتباط منطقی با جهان را در دستور کار خود قرار دادند.»

پازوکی متذکر شد: «در شرایط فعلی ایران باید به طور قطع سیاست برد – برد اقتصادی را با کشورهای دیگر در پیش گیرد و از جوی که لمپن‌ها درست می‌کنند، نترسد؛ چراکه در سال‌های اخیر پوپولیسم پدر اقتصاد ایران را در آورده و متاسفانه فرهنگ پوپولیستی همچنان حاکم است.»