پایگاه اینترنتی اویل پرایس در گزارشی به قلم "جیمز استفورد" نوشت: اختلافات دیپلماتیک که میان ایران و عربستان بوجود آمده است، می‌تواند به بدترین نبرد چند دهه اخیر میان دو کشور تبدیل شود. تنش میان تهران و ریاض به دلیل اعدام شیخ "نمر النمر،" روحانی برجسته شیعه در عربستان، بالا گرفت. اعتراضات به اعدام این روحانی موجب شد روابط دیپلماتیک دو کشور لغو شود و برخی کشورهای متحد عربستان نیز به تبعیت از این کشور، روابط خود را با تهران قطع کردند.

 

اویل پرایس در ادامه این گزارش آورد: عربستان برای تسلط بر منطقه خاورمیانه، ایران را رقیب اصلی خود می‌داند به همین دلیل برای کنار زدن این رقیب دیرینه از هیچ تلاشی فروگذار نمی‌کند. ریاض از دیگر متحدان عربی خود خواست او را در انزوای سیاسی ایران همراهی کنند؛ اما به غیر از چند کشور محدود، دیگر دولت‌های خاورمیانه از قبول درخواست عربستان سرباز زدند و خواستار حل دیپلماتیک چالش بوجود آمده میان تهران – ریاض هستند.

 

تاثیر این تنش بر بازارهای نفتی اجتناب‌ناپذیر خواهد بود. شاید تغییر بهای جهانی نفت در کوتاه مدت ملموس نباشد؛ اما بدون شک آثار آن تا مدتها بازار را تحت تاثیر خود قرار خواهد داد. پیش از این هر تنشی که در خاورمیانه بوجود می‌آمد، چند دلاری بهای نفت را افزایش می‌داد؛ اما حالا اوضاع به همین سادگی پیش نمی‌رود. پس از لغو تحریم‌های اقتصادی ایران، این کشور سطح تولیدات نفتی خود را افزایش می‌دهد. عربستان نیز باوجود آگاهی از وجود مازاد تولیدات در بازارهای جهانی، حاضر به کم کردن صادرات 10 میلیون بشکه در روز نیست. اگر جنگ سرد میان ایران و عربستان به یک "جنگ گرم" تبدیل شود، چه بر سر بهای جهانی نفت میآید. هیچ بعید نیست در این زمان بهای نفت به بشکه‌ای 250 دلار افزایش یابد.

 

اویل پرایس نوشت: هر دو کشور در جنگ‌های مسلحانه سوریه و یمن مشارکت دارند و همین موضوع احتمال رویارویی مستقیم آنها را افزایش می‌دهد. بالا رفتن ناگهانی بهای نفت هنگام مواجهه مستقیم نظامی میان ایران و عربستان، دور از ذهن نیست.