رویترز: ایران در راه پیوستن به سیستم بانکی جهانی است

توافق هسته ای بین قدرتهای جهان و ایران به رفع محدودیت ها در بخش های بانکداری، بیمه و کشتیرانی ایران در اخر هفته گذشته و همجنین محدودیت های مربوط به صادرات نفت منجر شده است.

ولی برای ایران از سرگیری تجارت با دنیای بانکداری جهانی -- برای نخستین بار از سال 2012- نیاز به برقراری ارتباط از طریق شبکه سوییفت به معامله گران خارجی دارد.

سیستم جامعه ارتباطات مالی بین بانکی جهانی (سوییفت) برای انتقال پرداخت ها و اعتبارنامه ها استفاده می شود.

پرویز عقیلی مدیر اجرایی و مدیر کل بانک خاورمیانه مستقر در تهران گفت : ما حدود 40 سوییفت به بانک های مختلف جهان فرستادیم و درخواست کردیم اکنون که تحریم ها لغو شده است ما مایل به تبادل سند هستیم و اینکه آیا آنها برقراری ارتباط از طریق مکاتبات بانکی را مد نظر قرار خواهند داد یا نه . برخی از آنها برگشت خورده و سوالات گوناگونی در مورد اسناد مورد نیاز آنها مطرح شده است. '

وی در مصاحبه ای گفت:' احساس من این است که تنها چند هفته طول خواهد کشید تا به تعامل مجدد مناسب در شروع کار برسیم . این امر به تدریج تحقق خواهد یافت . '

عقیلی گفت: دیگر بانک های ایرانی نیز وضعیت مشابهی در مورد سوییفت با شرکت وی دارند که در بورس تهران قرار دارد و از سرمایه کلی حدود یک میلیارد دلاری برخوردار است .

یک مقام ارشد بانک مرکزی ایران نیز به رویترز گفت : ارتباط معاملات مالی به زودی برقرار خواهد شد.