دوران طلایی گاز آغاز شده است

هنک کامپ وزیر اقتصاد هلند در سومین نشست سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز GCEF که در سالن اجلاس سران برگزار می‌شود با بیان اینکه در آستانه نوآوری‌های جدید در صنعت گاز هستیم، گفت: ذخیره گازی ایران در دنیا بی‌نظیر است و ایران می‌تواند در قرن 21 منبعی برای تضمین انرژی دنیا باشد.

وی با بیان اینکه 70 درصد ذخایر گازی دنیا در کشورهای عضو این مجمع متمرکز شده، گفت: مصرف گاز در حال افزایش است و دوران طلایی گازی شروع شده است چنانچه کشورهای زیادی نگران گرم شدن کره زمین هستند و در اجلاس پاریس به این موضوع خواهند پرداخت.

وزیر اقتصاد هلند ادامه داد: گاز طبیعی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند چون تأثیر مخرب آن بر محیط زیست کمتر خواهد بود.

وی اضافه کرد: بازارهای منطقه‌ای مرتبط شده‌اند و الان بازارهای آزاد برای گاز طبیعی داریم و این موارد روی قیمت گاز تأثیر گذاشته و شرایط گازی رقابتی‌تر شده‌اند.

کامپ تصریح کرد: می‌دانیم بعضی سیاست‌‌ها به دلیل تغییرات اقلیمی تغییر کرده و روی مصرف گاز تأثیر گذاشته است.

وی تأکید کرد: مجمع GCEF می‌تواند یک بستر خوب باشد تا بتوانیم تجربه، فناوری و زیرساخت‌های خودمان را در اختیار یکدیگر قرار دهیم.

وزیر اقتصاد هلند اظهار داشت: در هلند تاریخچه استفاده از گاز به بیش از نیم قرن گذشته باز می‌گردد چرا که در 1950 در شمال هلند منابع گازی پیدا کردیم و زیرساخت‌هایی را برای استفاده از آن توسعه دادیم.

وی اضافه کرد: یکی از اولین کشورهایی بودیم که تلاش کردیم قیمت گاز را به قیمت نفت متصل کنیم و هلند در حال حاضر در زمینه گاز طبیعی نقش‌آفرینی جدی دارد.

کامپ با بیان اینکه گاز نقش مهمی تا 2050 در زمینه توسعه پایدار خواهد داشت، گفت: باید در منابع دریایی و کوچکتر کارهای زیادی انجام دهیم و صنایع کوچک را به سمت استفاده از گاز طبیعی ببریم که این موارد در کنار ذخیره‌سازی گاز طبیعی می‌تواند تعیین‌کننده و راهبردی باشد.

وزیر اقتصاد هلند در ادامه گفت: شرکت‌ها، نهادها و مؤسسات گازی هلند در دنیا کار می‌کنند و پیشگام هستند به گونه‌ای که حتی در زمینه گاز شیل هم فعالیت می‌کنیم و متخصصین فراوانی در زمینه توسعه میادین دریایی داریم.

وی با اشاره به فعالیت‌های کمپانی‌های هلندی در کره گفت: 69 کسب و کار متوسط در حوزه صنعت گاز داریم که فعالانه عمل می‌کنند و از نظر دانش در سطح اول دنیا قرار دارند و به همین دلیل هماهنگی بین ما می‌تواند باعث نوآوری در آینده باشد.

وی تأکید کرد: هلند می‌خواهد همکاری بین‌المللی را گسترش داده و علاقه‌مند به افزایش همکاری با تولیدکنندگانی مانند ایران هستیم تا بتوانیم یک بازار پویای گازی داشته باشیم.