حمیدرضا عراقی در جمع خبرنگاران درباره سناریوهای افزایش قیمت گاز مشترکان خانگی در سال ۹۵، گفت: فعلا برنامه ای برای افزایش قیمت گاز طبیعی مشترکان خانگی نداریم.

معاون وزیر نفت با اعلام اینکه در صورت درخواست دولت، امکان ارائه چند سناریو به منظور افزایش قیمت گاز وجود دارد، تصریح کرد: شرکت ملی گاز ایران هر سال سه یا چهار مدل برای افزایش قیمت ارائه می کند و این بستگی به ابلاغ دولت که به وزیر نفت سناریوی مورد نظر خود را برای افزایش نرخ اعلام کند و براساس آن، چند پیشنهاد می‌دهیم که یک پیشنهاد در نهایت تصویب می‌شود.

قرارداد جدید نفتی ایران-ایتالیا

مدیرعامل شرکت ملی گاز همچنین در خصوص امضای قرارداد جدید نفتی با شرکت سایپم ایتالیا، اظهار داشت: این شرکت ایتالیایی علاقه مند به همکاری با ایران در حوزه انرژی است.

این مقام مسئول با بیان اینکه خط لوله دوم سراسری هم پیشتر از سوی این شرکت ایتالیایی در ایران اجرا شده است، بیان کرد: توافق نامه ساخت خط لوله نهم سراسری با شرایط اعلام شده از سوی ایران در سفر رئیس جمهوری و از سوی مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران امضا شده است.

به گفته عراقی، براساس توافق انجام شده، شرکت سایپم ایتالیا در اجرای این پروژه باید از پیمانکاران ایرانی استفاده کند و تمام تجهیزات از جمله توربوکمپرسور و تجهیزات نیز از داخل تامین می‌شود.

اولتیماتوم گازی به پتروشیمی‌ها

عراقی در ادامه با اعلام اینکه در ١٠ ماهه نخست امسال به صورت متوسط روزانه حدود ٤٣ میلیون مترمکعب گاز به پتروشیمی‌ها تحویل شده که این مقدار در مدت مشابه سال گذشته حدود ٤٠ میلیون مترمکعب بوده است، اظهارداشت: امسال قیمت هر مترمکعب خوراک برای واحدهای پتروشیمی ٣٣٤ تومان و قیمت سوخت ١٣٠ تومان بوده و اخیرا قیمت گاز پتروشیمی ها تغییر و از سوی وزیر نفت ابلاغ شده است.

معاون وزیر نفت تاکید کرد: قیمت خوراک براساس نرخ داخلی، متوسط قیمت واردات و صادرات و براساس قیمت میانگین جهانی محاسبه و در قالب فرمول ابلاغ شده است.

مدیر عامل شرکت ملی گاز با بیان اینکه قیمت خوراک مورد رضایت شرکت‌های پتروشیمی بوده است، تاکید کرد: این قیمت از سال ٩٥ اعمال می‌شود.

وی با یادآوری اینکه به دلیل پرداخت بخشی از هدفمندی یارانه‌ها از سوی شرکت گاز، شرکت‌های پتروشیمی باید مطالبات معوق خود را پرداخت کنند و خوش حساب شوند، درباره قیمت گاز تحویلی به نیروگاه‌ها خاطرنشان کرد: قیمت گاز تحویلی به نیروگاه‌ها حدود ٨٠ تومان است ولی مبلغی از این پول دریافت نمی‌شود و از سوی سازمان مدیریت محاسبه می‌شود.