قرار داد ایران خودرو در قالب استراتژی برد-برد است

محمدعلی مددی عضور شورای رقابت با بیان این مطلب ، مزیت این قرارداد را انتقال دانش فنی ، سهیم شدن قطعه سازان ، صادرات 30 از تولید مشترک و آورده نقدی پژویی ها عنوان کرد .

 

وی با اشاره به اینکه قرارداد ایران خودرو با بنز آلمان و پژو فرانسه چندین بند ایده آل داشته است گفت: اول اینکه این کارخانه ها مجبور شده اند تا در ایران مبلغ قابل توجهی سرمایه گذاری کنند که همین امر آنها را در کشورمان زمین گیر می کند. دوم اینکه قرار شده برندهای جدید را به کشورمان بیاورند که این نیز مهم است و می توانیم با خودروهایی که اکنون با استاندارهای جهانی فاصله دارد، خداحافظی کنیم و نکته سوم اینکه قرار شده 30 درصد سهم بازار این کارخانه های خودروساز را در انحصار داشته باشیم که این نیز می تواند تضمین کننده بازارهای فروش ما باشد.

 

وی با انتقاد از کسانی که گمان می کنند این قرارداد به نفع ایران یا آلمان یا فرانسه است گفت: این یک قرارداد برد – برد است و همه کسانی که دراین زمینه دخیل هستند، نفع برده اند.

 

مددی ،‌ دیپلماسی جدید ایران خودرو را پیروی از سیاست های دولت یازدهم یعنی سیاست برد – برد دانست و گفت:  امروزه هیچ کس به غیر از اسراییل و عربستان از برجام ناراضی نیستند  و می بینیم که اروپایی ها و آمریکایی ها مانند ایران از برجام به عنوان یک قرارداد مناسب یاد می کنند زیرا مناقع هر دو طرف در نظر گرفته شده است. بنا بر این قرارداد با بنز و پژو نیز تابع سیاست برد برد است.

 

نماینده  مردم میانه با اشاره به قرارداد جدید ایران خودرو با عمان گفت: تولید سایت های جدید ایران خودرو در فراسوی مرزها بدون حتی یک ریال سرمایه گذاری نقدی توسط این شرکت یک موفقیت صنعتی  به حساب می اید و ما درعوض خدمات فنی و مهندسی خود را به کشور ها ی منطقه صادر می کنیم .