آیا ایران تمایلی به خرید بوئینگ دارد؟

 رادیوی ملی آمریکا (ان پی آر) در گزارشی نوشت: شرکت بوئینگ و کشور ایران مدتهاست که با یکدیگر آشنایی دارند. پیش از انقلاب اسلامی ایران در سال 1979، بوئینگ بزرگترین تامین کننده هواپیماهای غیرنظامی این کشور بود و پس از آن با وجود روابط پرتنش ایران و آمریکا، ایران همچنان این هواپیماها را در آسمان به پرواز درمی آورد.

 

به نوشته ان پی آر، پس از توافق هسته ای ایران و لغو تحریم های اقتصادی این کشور، بوئینگ بار دیگر اجازه فروش هواپیماهای خود را به جمهوری اسلامی ایران بدست آورد. ایران نیز تصمیم دارد تعویض ناوگان فرسوده خود را آغاز کند. اما نباید به این زودی ها انتظار انعقاد توافقنامه را داشت. هفته گذشته، ایران توافقی به ارزش 27 میلیارد دلار با شرکت هواپیمایی ایر باس فرانسه برای خرید 118 فروند هواپیمای این شرکت منعقد کرد. 

 

"گوردون جاندرو،" سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا اعلام کرد: شرکت بوئینگ --که در شیکاگو مستقر است-- اذعان کرد عجله ای برای ورود به بازار ایران ندارد. وی در ادامه افزود: گام های زیادی وجود دارد که باید برای فروش هواپیما به ایران برداشته شود؛ اما اکنون ما در حال ارزیابی این وضع هستیم.

 

به نوشته این وبسایت، دکتر "آدام پیلارسکی،" نایب رئیس گروه مشاوره هوانوردی "آویتاس" اعلام کرد: شرکت بوئینگ در خصوص معامله با ایران محتاطانه عمل می کند. تحریم های ایران لغو و اجازه فروش هواپیما به این کشور صادر شده است؛ اما آمریکا همچنان برخی از تحریم های مرتبط با حقوق بشر و تروریسم را باقی گذاشته است. شرکت بوئینگ باید پیش از آغاز معامله با ایران، برخی مسائل را بررسی کند. مسائلی قانونی وجود دارند که مشاوران حقوقی باید آنها را بررسی کنند. برای مثال اینکه آیا فناوری هواپیماهای جدید می تواند در امور نظامی کاربرد داشته باشد؟
پیلارسکی در ادامه افزود: "شرکت های هواپیمایی بوئینگ و ایرباس برای فروش هواپیماهای خود رقابت می کنند؛ اما طبیعی است که یک کشور برای خرید هواپیما با هر دو شرکت وارد مذاکره شود و هر کدام قیمت پایین تری ارائه کرد، با آن شرکت معامله کند. من واقعا تعجب می کنم اگر ایران فقط هواپیماهای ایرباس را خریداری کند. این کار بی معناست."

 

یک وکیل فرانسوی-ایرانی که در معاملات شرکت های فرانسوی با تهران حضور دارد، گفت:  توافق با ایرباس قابل تغییر است. برگه هایی که امضا شده اسناد نهایی نیستند. تامین مالی معامله با ایرباس یک چالش بزرگ برای ایران است؛ زیرا این کشور نباید از سامانه مالی آمریکا استفاده کند. بنابراین اجرای این توافق ها فقط با گذشت زمان اتفاق می افتد.