سنگ اندازی کنگره برای آزادسازی پول های ایران!

«روی بلانت»، سناتور آمریکایی از جان کری، وزیر خارجه و جک لو، وزیر خزانه‌داری آمریکا درباره آزادسازی 1.7 میلیارد دلار از دارایی‌های ایران توضیح خواست.

«جان کری»، وزیر خارجه آمریکا چندی پیش اعلام کرده بود، ایالات متحده برای تسویه بدهی 400 میلیون دلاری خود در یکی از پرونده‌های مفتوح در «دیوان داوری دعاوی ایران و آمریکا» ضمن پرداخت این مبلغ، 1.3 میلیون دلار نیز سود پرداخت خواهد کرد. 

«دیوان داوری دعاوی ایران و آمریکا» نهاد داوری مرضی‌الطرفین است که سال 1981 برای رسیدگی به اختلافات میان دولت‌های ایران و آمریکا در لاهه هلند تشکیل شد.  

سند تأسیس و مبنای برپایی دیوان، بیانیه‌های الجزایر است که به موجب آن آمریکا متعهد شد در قبال آزادی کارکنان دیپلماتیک و کنسولی خود دارایی‌های مسدود شدهٔ ایران را آزاد کند.

 یکی از پرونده‌های شکایت ایران از آمریکا در این نهاد مستقر در لاهه به قراردادی در قبل از وقوع انقلاب اسلامی مربوط می‌شود که به موجب آن واشنگتن موظف به پرداخت تسلیحات به ایران به ارزش 400 میلیون دلار شده است. 

جان کری، دوشنبه دو هفته گذشته از قصد دولت آمریکا برای پرداخت 1.7 میلیارد دلار به ایران برای حل و فصل شکایت ایران در این پرونده خبر داده بود. نمایندگان کنگره، از لحظات آغازین انتشار این خبر مخالفت خود را با آن اعلام کردند. 

سناتور «روی بلانت» در این نامه که روز 29 ژانویه نوشته شده با متهم کردن ایران به حمایت دولتی از تروریسم از دولت خواسته درباره دلیل اقدام برای آزادسازی این پول توضیح دهد.