سه برابر شدن واردات نفت کره جنوبی از ایران

 خبرگزاری رویترز در گزارشی نوشت: داده های گمرک کره جنوبی روز دوشنبه نشان داد که واردات نفت این کشور از ایران در ماه ژانویه در مقایسه با سال گذشته و پس از برداشته تحریم های تهران سه برابر شده ولی میزان آن همچنان کمتر تر از دوران پیش از تحریم است. پنجمین وارد کننده بزرگ نفت خام در ماه گذشته 859.223 تن (یا روزی 203.165 بشکه) نفت از ایران وارد کرد که سه برابر میزان سال گذشته است. 

این بالاترین میزان واردات از سال 2012 کره جنوبی (975967 تن) بود. این کشور در کنار دیگر خریداران بزرگ نفت خام ایران وادار شد تا از میانه سال 2012 واردات نفت از ایران را کاهش دهد.

رویترز در ادامه نوشت: ایران در 17 ژانویه از انزوای اقتصادی رها شد و اکنون روزی 1.3 میلیون بشکه نفت صادر می کند. به گفته معاون رئیس جمهور، اسحاق جهانگیری، قرار است تا سال آینده ایرانی این رقم به 1.5 میلیون بشکه در روز برسد.

از کره جنوبی و دیگر خریداران نفت ایران در زمان تحریم خواسته شده بود بیش از میزانی که در سال 2014 وارد کرده بودند خرید نکنند. سئول سال گذشته روزی 114595 بشکه نفت از تهران خرید که بر پایه داده های گمرک و محاسبه رویترز در ماه گذشته 8 درصد کاهش یافته است.

در ماه ژانویه این کشور روزی 2.56 میلیون بشکه نفت وارد کرده است که در مقایسه با سال گذشته 4.6 درصد (یا 11.37 میلیون تن) کمتر شده است. قرار است در پایان این ماه داده های نهایی برای واردات نفت خام ماه گذشته را شرکت ملی نفت کره که در اداره دولت است منتشر کند.