اولین جلسه شورای عالی کار با موضوع دستمزد ۹۵

فرامرز توفیقی درباره هزینه سبد خانوارکارگری گفت: مطابق آمار سال گذشته بانک مرکزی و مرکز آمار، سبد هزینه خانوار در بعد 3.44 نفر بررسی می‌شود. سهم تأثیرگذاری خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها در کل سبد هزینه خانوار خودو 24.6 درصد محاسبه می‌شود.

توفیقی درباره اینکه تورم بر سبد معیشت خانوار تأثیر دارد افزود: مطابق آمار اعلامی مرکز آمار و بانک مرکزی کنترل تورم منجر به موفقیت در سایر بخش نشده است. به طور مثال شاهد تورم 16 درصدی در قسمت خوراکی ها،آشامیدنی‌ها ،‌همچنین تورم 40 درصدی در بخش حمل و نقل، 23 درصدی در ارتباطات، 19درصدی در درمان و 24 درصدی در آموزش را شاهد هستیم.

نماینده کارگران در شورای عالی کار درباره نقش دستمزد پایین در اشتغال جوانان گفت: در حال حاضر فارغ التحصیلان دانشگاهی در سن اشتغال به میزان 45.5درصد رسیده  اند که 31.3 درصد به خاطر پائین بودن دستمزد تمایلی برای کار کردن در مشاغل رسمی ندارند و این موضوع باعث بالارفتن نرخ مشاغل زیرزمینی مشغول در زمینه خدماتی می‌شود که علاوه بر اینکه در تولید ملی اثرات منفی دارد، هزینه مبادله را افزایش می‌دهد.

وی درباره وضعیت اشتغال جوانان گفت: تنها 37 درصد شاغلین در مشاغل مولد و 11 درصد در مشاغل حمل و نقل مشغول به کار هستند و بقیه در کارهای خدماتی اشتغال دارند. یعنی مولد هزینه سربار و افزاینده قیمت تمام شده هستند که بسیار بالاتر از میانگین بین المللی است. بالا بودن نرخ جمعیتی شاغلین در مشاغل خدماتی باعث افزایش هزینه مبادله و فساد اداری می شود.

نماینده مجمع عالی نمایندگان کارگران در کارگروه مزد سال 95 گفت: بحث خصوصی‌سازی و واگذاری‌های دولت به بخش خصوصی هنوز اجرا نشده و دولت به عنوان بزرگ‌ترین کارفرما در کشور شناخته می‌شود، بر همین اساس، دولت وزنه سنگینی در تعیین دستمزد دارد.

وی افزود: ماده 41قانون کار می‌گوید که حداقل مزد کارگران با توجه به درصد تورمی که از طرف بانک مرکزی اعلام می‌شود، باید تعیین شود. همچنین در بخش دیگری از این ماده قانونی آمده است که حداقل مزد بدون آنکه مشخصات جسمی و روحی کارگران و ویژگی‌های کار محول شده را مورد توجه قرار دهد، باید به اندازه‌ای باشد تا زندگی یک خانواده، که تعداد متوسط آن توسط مراجع رسمی اعلام می‌شود، را تأمین کند.