برنامه ششم فاقد تولیدمحور کردن بانک‌ها است

محمدجواد ایروانی امروز در همایش تبیین مبانی سیاست‌های اقتصاد مقاومتی که در دانشگاه عالی دفاع ملّی برگزار شد، اظهار داشت: در عرصه اقتصاد ایران اتفاق رخ داده که یکی تصویب عملیات بانکداری بدون ربا بود که اگر درست اجرا می‌شد از همان ابتدا تحول ایجاد می‌کردیم. 

وی افزود: با تصویب قانون بانکداری بدون ربا در ایران شاخه‌های آن در کشورهای اسلامی و غیراسلامی تاثیرگذار بوده و خصوصیات خود را نشان داد که باید این قانون را به خوبی در کشور اجرایی کنیم. 

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه موضوع دوم ابلاغ سیاست‌‌های اقتصاد مقاومتی است، گفت: سه موضوع در تحقق سیاست‌های کلی برنامه نیاز است که باید برنامه‌ریزان کشور به آن توجه کنند و این سه موضوع عبارت است از شناخت دقیق قابلیت‌های مورد انتظار در هر بند از سیاست‌ها، شناسایی اقدامات حیاتی برای اجرای آن و سوم طراحی شاخه‌های کلیدی عملکرد و اطمینان از صحت اجرای اقدامات. 

ایروانی ادامه داد: برنامه‌های پنج ساله توسعه سازوکار تحقق قابلیت‌های کلیدی برآمده از سیاست‌های اقتصاد مقاومتی باید باشد و با توجه به این سیاست‌ها باید اهتمام جدی در برنامه ششم دیده شود. 

وی مردمی کردن اقتصاد را از اهداف سیاست‌های اقتصاد مقاومتی عنوان و بیان کرد: توسعه کارآفرینی و حداکثری کردن مشارکت آحاد جامعه در فعالیت اقتصادی در بند اول سیاست‌های اقتصاد مقاومتی آورده شده و برای دستیابی به این هدف باید به کسب و کارهای خُرد، کوچک و متوسط توجه و فعالیت آن تسهیل شود. 

ایروانی با بیان اینکه می توان سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی را به یک برنامه پنج ساله تبدیل کرد، گفت: برنامه‌ها باید برای تغییر این سیاست‌ها تدوین شود. 

وزیر اسبق اقتصاد تصریح کرد: تسهیل کسب و کارهای خرد و کوچک یکی از چالش‌های اقتصاد ایران است و امروز آمارها نشان می دهد در توسعه کسب و کار کوچک از کشورهایی که مسیر رشد را طی کردند، عقب‌تر هستیم. 

ایروانی توسعه تعاونی‌های عام را یکی از برنامه‌ها عنوان کرد و گفت: باید برای توسعه این تعاونی‌ها برنامه‌ریزی شود و امروز برقراری سیستم مالی بانک‌ها در تأمین مالی کسب و کارهای کوچک و خُرد وجود ندارد و بانک‌ها در این قضیه ورود پیدا نمی‌کنند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه بازگشت تأمین مالی کسب و کارهای خُرد زیاد و در حدود 98 درصد است، تصریح کرد: بانک‌های کشور نمی‌خواهند به این کسب و کارهای خُرد تسهیلات ارائه دهند و دنبال ارائه تسهیلات به‌صورت کلان هستند که مثلا برای احداث یک واحد پتروشیمی منابع را در اختیار قرار دهند. 

ایروانی اصلاح بازار سرمایه در جهت حرکت به سمت سرمایه‌های اندک را یکی از راهکارها اعلام کرد و گفت: امروز صندوق‌ها جسورانه و خطرپذیر در بورس وجود ندارد؛ از سوی دیگر باید برای مردمی کردن اقتصاد به توانمندسازی نیروی انسانی و اصلاح مقررات به سمت کسب و کارهای خود بپردازیم. 

وی با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی مجموعه‌ای است که باید به‌صورت سیستمی برای تحقق آن عمل کنیم، افزود: وزارت صنعت، معدن و تجارت مسئول توسعه کارآفرینی و تسهیل کسب و کار در کشور است که باید فضا را برای آن فراهم کند؛ همچنین بانک مرکزی موظف است با تهیه مقررات ودستورالعمل‌ها نسبت به خط اعتباری برای بنگاه‌های خُرد و کوچک اقدام کندتا 20 درصد اعتبارات به این بخش اختصاص یابد. 

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه وزار ت اقتصاد باید با همکاری بانک مرکزی و سایر دستگاه‌ها و بازنگری در مقررات شرایط را برای صندوق‌های جسورانه فراهم کند، گفت: تولیدمحور شدن ساختار و تسهیلات بانکی نقطه اهرمی است که باید رخ دهد که این موضوع در برنامه ششم دیده نشده است.

ایروانی اصلاح و تقویت نظام مالی کشور را اقدام حیاتی عنوان کرد و ادامه داد: باید ساختار و تسهیلات بانکی تولیدمحور شود که اکنون چنین چیزی وجود ندارد و برنامه ششم نیز فاقد این موضوع است. 

وزیر اسبق اقتصاد با اشاره به شوک‌های نفتی گفت: برای جلوگیری از این شوک‌ها صندوق تثبیتی ارز ایجاد شود که در بند 9 سیاست‌ها آمده است؛ همچنین صندوق توسعه ملی برای سرمایه‌گذاری بوده و نیاز است برای مقابله با شوک‌های نفتی صندوق تثبیتی ایجاد شود. 

ایروانی افزود: در برنامه ششم مواردی در خصوص سیاست‌های پولی آورده شده که اینها جزو وظایف ذاتی نظام پولی کشور است که با بود و نبود اقتصاد مقاومتی انجام می‌شود و اگر در برنامه آورده شده، دلیل بر مبنای اقتصاد مقاومتی نیست. 

وی در پایان اجرای کامل قانون بانکداری بدون ربا و فعالیت کردن صندوق‌های حمایتی تولیدی را از دیگر راهکارها عنوان و تصریح کرد: باید در جهت حمایت از تولید گام برداریم.