براساس آخرین آمار منتشر شده از سوی اداره مرکزی آمار در ماهنامه گردشگری سوئیس، تعداد گردشگران اروپایی که در سال ۲۰۱۵ در هتل‌های این کشور اقامت کردند با حدود ۱۰ درصد کاهش به کمترین مقدار خود از سال ۱۹۵۸ تا کنون نزول کرده که مهمترین دلیل این رکود، قیمت بالای پول رایج این کشور معرفی شده است.

در مجموع، اقامت‌های شبانه در هتل‌های کشور سوئیس در سال گذشته میلادی به ۳۵/۶ میلیون نفر شب رسید که حاکی از کاهش ۰/۸ درصدی در مقایسه با آمار سال پیش از آن است‌.

همچنین گردشگران خارجی ۱۹/۶ میلیون نفر شب را در هتل‌های سوئیس گذراندند که ۱/۷ درصد در مقایسه با آمار سال ۲۰۱۴ کاهش داشته است‌، این در حالیست که مجموع گردشگران این کشور اروپایی با ۰/۲درصد رشد به ۱۶/۱ میلیون نفر رسیده است.

بارزترین کاهش در اقامت گردشگران در سوئیس مربوط به گردشگران منطقه اروپا می‌شود که در مجموع ۹/۳ درصد کاهش داشته‌ که از آن جمله می‌توان به آلمان با ۱۲/۳- درصد، بلژیک با ۹/۵- درصد، ایتالیا با۷/۶- درصد و فرانسه با ۶/۲- درصد اشاره کرد.

در گزارش اداره فدرال آمار سوئیس آمده است که این موضوع را می‌توان به برداشتن نرخ مبادله فرانک  یورو توسط بانک ملی سوئیس درژانویه سال گذشته میلادی نسبت داد.

همچنین شرایط برفی نه چندان مناسب سوئیس در اوایل زمستان هم بی‌تاثیر نبوده و در دسامبر۲/۵ میلیون نفر شب اقامت در این کشور ثبت شد که ۵/۶ درصد کمتر از آمار سال ۲۰۱۴ بود.

میزان گردشگران خارجی که در ماه سپتامبر ۲۰۱۵در هتل‌های سوئیسی اقامت داشتند نیز با ۹/۱ درصد کاهش روبه رو بوده است.

یکی از تغییرات مثبت گردشگری سوئیس در سال ۲۰۱۵ مربوط به افزایش گردشگران از قاره آسیا می‌شود که تعداد آنها از سال ۲۰۰۹ تاکنون همواره رو به افزایش بوده است.

سال گذشته میزان اقامت آسیایی‌ها در هتل‌های سوئیس افزایش ۱۸/۶ درصدی داشت و برای اولین‌بار از مرز چهار میلیون شب اقامت گذشت.

چین، چهارمین بازار بزرگ‌ و پررونق برای هتل‌داران سوئیسی بوده و در سال گذشته میلادی رشد ۳۳۴ هزار شب اقامت چینی‌ها و هنگ کنگی‌ها حاکی از رشد ۳۳/۳ درصدی اقامت آنها در این کشور اروپایی است.

مسئولان گردشگری سوئیس تلاش زیادی برای تبدیل منطقه آلپ به یک مقصد گردشگری جذاب در طول فصل زمستان می‌کنند، در حالی که گردشگران چینی برخلاف گردشگران اروپایی اصولا برای اسکی به سوئیس سفر نمی‌کنند.