اولویت با سرمایه‌گذار خارجی که با تامین مالی به ایران بیاید

محمد نهاوندیان امروز در دومین روز دومین همایش روابط تجاری بانکی ایران و اروپا با اشاره به تلاش‌های بانک مرکزی برای پیشبرد دانش مالی در ایران به گسترش روابط مالی و بانکی اظهار داشت: با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری در زمینه سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی ما خواهان همکاری سازنده با کشورها هستیم.

وی افزود: رویکرد دولت تقویت بنیه‌های اقتصادی با حفظ و تقویت رابطه با جهان است، در همین راستا تقویت و توانمندسازی بخش خصوصی نیز مورد توجه دولت است زیرا در تجربه 30 ساله همه جناح‌های سیاسی به این نقطه مشترک رسیدند که باید از دولت‌سالاری فاصله بگیرند.

رئیس دفتر رئیس جمهور با بیان اینکه دولت تنها در حوزه سیاست‌گذاری و نظارت ورود می‌کند گفت: فعالیت تصدی‌گری بخش‌های مختلف اقتصادی به بخش خصوصی واگذار می‌شود و بر همین اساس دولت یازدهم در این مسیر مصمم و جدی از شرکای خارجی برای همکاری مستقیم با بخش خصوصی دعوت می‌کنند.

نهاوندیان با اشاره به توجه دولت به بهبود فضای کسب و کار تصریح کرد: تراکم مقررات و بروکراسی طولانی در فعالیت‌های اقتصادی وجود دارد و دولت مصمم است که موانع کسب و کار را رفع کند و بر این مبنا قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار تصویب شد.

وی دو اصل شفافیت و رقابت را در آینده اقتصاد ایران مورد تاکید قرار داد و افزود: فعالیت بخش خصوصی بنا بر تقویت انحصارات تولید و توزیع رانت نیست، بلکه باید رقابت شکل‌ بگیرد و وظیفه دولت ایجاد و حراست از فضای رقابت است و بر همین اساس همه سیاست‌های حمایتی دولت معطوف به ایجاد رقابتی سالم است.

رئیس دفتر رئیس جمهور با تاکید بر اینکه یکی از شروط گشایش مناسبات اقتصادی با خارج این است که هیچ گونه پرداخت غیرشفافی صورت نگیرد، گفت: اجرای قانون حمایت از سرمایه‌گذاری خارجی ابزاری است که مشارکت دو سویه بخش خصوصی ایران را با شرکت‌های خارجی تسهیل می‌کند.

نهاوندیان بار دیگر همانند سایر مسئولان اقتصادی دولت به دست‌آوردهای کنترل تورم و رشد اقتصادی سال 93 اشاره کرد و گفت: دولت به دستاوردهای عظیمی مانند کاهش تورم از 40 درصد به 30 درصد و رشد مثبت اقتصادی پس از 8 فصل رشد منفی اقتصادی رسید.

وی با بیان اینکه امیدواریم به رشد 6 درصدی اقتصاد دست یابیم، اظهار داشت: دستاوردهای دولت در حوزه اقتصاد به معنای این است که اقتصاد ایران قابل پیش‌بینی شده و سرمایه‌گذاران می‌توانند بدون تردید به بازار ایران وارد شده و سرمایه‌گذاری کنند.

رئیس دفتر رئیس جمهور با اشاره به شوک‌های نفتی در ماه‌های اخیر گفت: با وجود این شوک‌ها که تاثیر زیادی بر کشورهای همسایه داشت، اما ایران با هیچ مشکلی مواجه نشده است و بازار ارز از ثبات خوبی برخوردار بوده است.

نهاوندیان با بیان اینکه زمان برای اقدام فرا رسیده است، گفت: با وجود سرمایه‌گذاران در ایران نگرانی‌ها کمتر و امنیت و رشد اقتصادی بیشتر می‌شود و آنچه مسیر حرکت را تعیین می‌کند، خدمات و تسهیلات بانکی است و قطعا در ایران طرف تجاری که با پیشنهاد تامین مالی حضور یابد، در اولویت است.