ایران تأمین کننده نیازهای بخش نیروگاهی اوکراین

 امروز سه‌شنبه 18 اسفند ماه حمید چیت‌چیان وزیر نیرو با وزیر انرژی و صنایع ذغال سنگ و معاون نخست وزیر اوکراین دیدار کرد.

 

وزیر نیرو گفت: در این جلسه نمایندگان شرکت‌های مختلف اوکراین در صنعت برق حضور داشتند و مذاکراتی انجام شده تا همکاری بین شرکت‌های ایران و اوکراین صورت بگیرد.

 

وی اظهار داشت: عمده همکاری‌های در زمینه بازتوانی نیروگاه‌های بخاری ایران، ساخت بخش بخار نیروگاه‌های گازی کشور، ارتقای سطح ولتاژ شبکه بخار برق ایران به 765 کیلوولت و همچنین تأمین نیازهای بخش نیروگاهی اوکراین است.

 

چیت‌چیان یادآور شد: قرار است در این جلسه سه کمیته مجزا برای مشخص کردن جزئیات تشکیل شود.

 

وزیر انرژی اوکراین گفت: امروز درباره همکاری‌های آینده بین دو کشور صحبت و برنامه‌ریزی‌هایی انجام شد و برای همکاری بین دو کشور زمینه‌های زیادی از جمله نیروگاه آب و انرژی و همچنین انرژی اتمی وجود دارد.

 

وی با اشاره به اینکه همکاری ما در زمینه انرژی طی  12 سال  متوقف شده بود گفت: امیدواریم بتوانیم فضای خالی را جبران کنیم و در اسرع وقت مذاکرات بین کارخانجات و موسسات هر دو طرف انجام شود.

 

** یادداشت تفاهم تنها به مفهوم صدور خدمات نیست

 

معاون نخست وزیر اوکراین با اشاره به اینکه دیروز یک یادداشت تفاهم بین دو کشور امضا شد گفت: در آن یادداشت تفاهم که درباره نفت، گاز و انرژی بود این فعالیت می‌تواند روابط بین ایران و اوکراین را تقویت کند.

 

وی اظهار داشت: این یادداشت تفاهم تنها به مفهوم صدور خدمات و محصولات به ایران نیست بلکه باید همکاری‌ها در ساخت پروژه‌های مختلف بین کارخانجات و موسسات دو کشور تقویت شود.

 

معاون نخست وزیر اوکراین تصریح کرد: به دلیل اینکه در ایران و اوکراین بخش ماشین‌سازی و ماشین‌آلات قوی است امیدواریم که بتوانیم از این زمینه‌ها استفاده کرده و روابط دیگر را تقویت کنیم.

 

وی گفت: این روابط تنها مربوط به تولید انرژی نیست بلکه تحویل انرژی به مصرف‌کنندگان است و بین دو کشور بسیار مهم خواهد بود.