وام 160 میلیونی گره از رکود مسکن باز نمی کند
خبر افزایش تسهیلات خرید مسکن که همه جا پیچید تحلیل ها شروع شد اما خیلی ها وقتی رقم بازپرداخت را فهمیدند فقط با یک سر به پایین انداخته از کنارش گذشتند اینطور که معلوم است؛ وام 160 میلیونی مسکن درمان قطعی بیماری رکود مسکن نمی تواند باشد.

حسن محتشم عضو انجمن انبوه سازان و ساختمان استان تهران در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،گفت: اصولا باید پرداخت وام مسکن طوری باشد که تمام افراد جامعه بتوانند به صورت عادلانه ای از آن بهره ببرند.

وی در ادامه گفت: سیاست های انقباضی دولت در حال حاضر موجب شده تا نتواند نقدینگی لازم جهت استفاده وسیع همه اقشار از وام مسکن در بازار را فراهم کند.

محتشم با بیان این که نمی توان بازار مسکن را به طور کامل از رکود خارج کرد، گفت: رکود بازار مسکن متاثر از رکود اقتصاد کلان است و به نظر می رسد تا دولت نتواند از رکود موجود فعلی بازار خارج شود، خروج بازار مسکن از رکود مفهوم ندارد.

این عضو انجمن انبوه سازان و ساختمان استان تهران تصریح کرد: وام 160 میلیونی امکان خانه دار شدن قشر خاصی از جامعه را فراهم می آورد ولی مشکل اساسی مسکن و رکود گریبان گیر آن، به این سادگی ها حل نمی شود.

وی در پایان تاکید کرد: بانک ها باید با ارزیابی توانایی مالی متقاضیان وام پرداخت کند.

***با شروع اعطای وام بازار مسکن تکان می خورد

منوچهر بهرویان عضو هیئت ملی دانشگاه در  گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: قطعا وام مسکن برای اقشار متوسط و کم درآمد جامعه بسیار موثر خواهد بود.

وی در رابطه با نرخ بالای اقساط این وام ها اضافه کرد: اقساط این وام ها در حال حاضر کمی بالاست ولی در چند سال آینده و با وجود نرخ تورم پرداخت اقساط برای حقوق بگیران کار دشواری نخواهد بود.

بهرویان اظهار داشت: به طور حتم با شروع اعطای این وام بازار مسکن تکان می خورد و شاهد رونق بیشتری در این حوزه اقتصادی خواهیم بود.

وی ادامه داد: در حال حاضر می توان یک آپارتمان در تهران و به ویژه در اطراف تهران با قیمت 2 میلیون 700 تومان خریداری کرد که در این صورت یک حقوق بگیر می تواند با دریافت این وام یک واحد 70 متری تهیه کند.

بهرویان گفت: بهترین راستی آزمایی بودن ملک در رهن دولت است و بانک ها باید سعی کنند از بروکراسی اضافی و خواستن ضامن معتبر صرف نظر کنند.

وی تاکید کرد: نباید از تورم بترسیم و تورم خود موجب افزایش انگیزه معاملات اقتصادی در جامعه است و وجود نرخ تورم حتی تا 12 درصد نمی تواند خطرناک باشد.

وی درپایان توصیه کرد: دولت باید اعطای وام مذکور را تسریع کند و زودتر این وام دست مردم را بگیرد و همچنین بروکراسی و مراحل ادارای را به ویژه برای اقشار جوان کم کرده و با اولویت بندی پرداخت وام و طولانی کردن اقساط آن به رونق بازار مسکن کمک کند.

***وام مسکن نباید قابل واگذاری باشد
 
احمد رضا سرحدی کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار اقنصادی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: وام های مسکن بسیار مناسب هستند زیرا افراد بدون کمک مالی و وام توانایی این را ندارند که وارد زندگی شوند و خانه ای را برای خود تهیه کنند.
 
وی با اشاره به اینکه باید ترتیبی اتخاذ شود تا این وام ها قابل رد و بدل کردن نباشد گفت: اختصاص این وام باید به متقاضیان واقعی تعلق بگیرد در این صورت هم به تعداد نفرات بیشتری خواهد رسید و هم از دلالی و خرید و فروش این وام جلوگیری می شود.
 
این کارشناس مسکن ادامه داد: اقدامات باید به گونه ای باشد که قابلیت راستی آزمایی وجود داشته باشد.
 
سرحدی تصریح کرد: با توجه به درآمد پایین افراد و بیکاری حادکم بر جامعه بهتر است که طول مدت بازپرداخت افزایش یابد و میزان سود نیز کم شود.
 
وی اظهار داشت: اگر این مسائل رعایت شود می تواند مسکن را از رکود خارج و به آن رونق دهد.
 
سرحدی با اشاره به اینکه این وام می تواند به قدری تورم را تشدید کند گفت: با توجه به اینکه عرضه و تقاضا از وضعیت مناسبی برخوردار است و در واقع عرضه بسیار بیشتر از تقاضا می باشد نگرانی آنچنانی نسبت به تورم وجود ندارد و این شوک سریعاً از بازار خارج خواهد شد.
 
این کارشناس اقتصادی در پایان یادآور شد: اگر در این وام دلالی صورت نگیرد و به درستی در اختیار مصرف کننده واقعی قرار گیرد می  تواند از تبعات منفی، حباب و تورم جلوگیری کند.

آنچه که در خصوص این وام می توان برداشت توجه به قشر خاص است چراکه عده ای خاص توان باز پرداخت آن را دارند.