طلا گران شد

در آستانه نشست مهم سیاستگذاری فدرال رزرو و بانک مرکزی ژاپن که احتمالا نقش مهمی در تعیین مسیر آینده قیمت طلا خواهند داشت، قیمت طلا امروز افزایش یافت و به بالاترین رقم 13 ماه اخیر که هفته گذشته به ثبت رسید نزدیک تر شد.
بر اساس این گزارش، قیمت هر اونس طلا امروز با 0.6 درصد افزایش به 1255 دلار و 30 سنت رسید. قیمت طلای آمریکا هم 0.2 درصد کاهش یافت و به 1256 دلار و 5 سنت رسید.
تمرکز اصلی در بازار بر روی نشست روزهای 15 و 16 مارس فدرال رزرو آمریکاست. این بانک در ماه دسامبر برای اولین بار در طی حدود یک دهه اخیر نرخ بهره را افزایش داد.
به گفته منابع آگاه، در نشست هیئت مدیره بانک مرکزی ژاپن هم قرار است این هفته این بحث مطرح شود که 90 میلیارد دلار دارایی های کوتاهع مدت از نرخ های بهره منفی ای که به تازگی به اجرا گذاشته شده معاف شود یا خیر.
سم لافلین تاجر گروه ام کی اس در این باره گفت: «ما نشست دو بانک مرکزی مهم را در این هفته داریم. نشست دو روزه بانک مرکزی ژاپن امروز شروع می شود و فدرال رزرو آمریکا روز چهارشنبه تصمیم خود را در مورد نرخ بهره اعلام خواهد کرد.»
تضعیف نسبی ارزش دلار و تاثیر مجدد گمانه زنی ها در باره افزایش احتمالی نرخ بهره در آمریکا به افزایش بیش از 18 درصدی قیمت طلا در سال جاری کمک کرده است.
تقاضای فیزیکی برای طلا در چین هفته گذشته کند شد، در حالی که اعتصاب جواهر فروشان در اعتراض به اعمال مالیات های جدید در هند نیز تاثیری منفی بر تقاضا برای فلز زرد در این کشور داشت.
امسال با بروز آشفتگی در بازارهای مالی و کند شدن رشد اقتصاد جهان، بازار طلا جایگاه قبلی خود به عنوان بهشت امن سرمایه گذاری در هنگامه بروز وضعیت های متزلزل اقتصادی و سیاسی را باز یافته است.