یارانه‌های نقدی چقدر نقدینگی کشور را بالا برد؟/ راه‌های حذف یارانه غیرنیازمندان

گروه اقتصادی- غلامرضا مصباحی‌مقدم در گفت‌وگو با «افکارنیوز» در پاسخ به این پرسش که پرداخت یارانه‌های نقدی چه تاثیری در ایجاد نقدینگی هزار هزار میلیارد تومانی داشت؟ اظهار داشت: اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها برخلاف مصوبه بود. در گام اول و در سال اول 9 هزار میلیارد تومان استقراض از بانک مرکزی صورت؛ گرچه تا پایان سال بخشی از آن تسویه شد، اما اثر خود را روی نقدینگی گذاشت.

وی افزود: با توجه به ضریب فزاینده پول که 5 است، شما 9 هزار میلیارد تومان را ضربدر 5 کنید، می‌بینید در قدم 45 هزار تومان به نقدینگی کشور اضافه شد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تصریح کرد: خب همین موضوع تکرار شده است. الان هم وزیر اقتصاد می‌گوید برای پرداخت یارانه‌ها ناگزیر هستیم از سایر منابع استفاده کنیم و با تعجب می‌شنویم که روی پرداخت یارانه‌ها تاکید می‌شود.

مصباحی‌مقدم با اشاره به راه‌های حذف یارانه‌های نقدی عنوان کرد: راه‌های متعددی وجود دارد و یک راه این است که تمام خانواده‌های تحت پوشش حمایتی را جدا کنیم و به آنها یارانه‌شان بپردازیم و حتی به صورت غیرنقدی نیز به آنها کمک کنیم، چون واقعا نیازمند حمایت هستند.

وی خاطرنشان کرد: به تبع یک عده‌ای خارج از این مجموعه می‌توانند ملحق شوند و آنها را نیز می‌توان شناسایی کرد و یارانه پرداخت کرد. به آنها نیز احیانا باید بسته‌های حمایتی پرداخت کرد، ولی به بقیه 100 درصد نباید یارانه پرداخت کرد.