بحران خاموشی‌های تابستان جدی شد

گزارش‌های منتشر شده از سوی وزارت نیرو نشان می‌دهد که با وجود افزایش بارش‌های بهاری و بالا رفتن ظرفیت تولید برق در نیروگاه‌های برقآبی، موضوع خاموشی‌ها برای تابستان سال جاری جدی است.

مصطفی رجبی‌ معاون مدیریت شبکه برق ایران روز گذشته در گفتگویی با تشریح سه سناریوی تامین برق تابستانی، گفته است: در صورتی‌که افزایش دمای هوای تابستان نامتعارف باشد، احتمال اعمال خاموشی‌های پراکنده و حتی گسترده وجود دارد.

بر این اساس برآوردهای انجام شده نشان می‌دهد پیک مصرف برق برای روزهای گرم خرداد و تیر ماه امسال از مرز ۵۴ هزار مگاوات عبور می کند که این میزان فراتر از ارزیابی‌های اولیه وزارت نیرو است.

در این بین همزمان با تسریع برای راه‌اندازی واحدهای جدید نیروگاه‌های برق، طرح‌های دیگری همچون کاهش ساعت کاری کارکنان دولتی در برخی از استان‌های جنوب کشور، اجرای طرح ذخیره عملیاتی به منظور تعطیل کردن برخی از صنایع و کارخانه‌ها در روزهای پیک مصرف و کاهش تلفات در بخش توزیع و انتقال از مهمترین سناریوهای در دست اجرا برای مدیریت شبکه برق کشور خواهد بود.

از سوی دیگر گرمای نصف و نیمه بهاری هفته گذشته در کشور هم منجر به افزایش حدود چهار هزار مگاواتی پیک مصرف برق ایران شد و برای نخستین بار در سال‌جاری پیک مصرف برق روزانه با پیشی گرفتن از پیک شبانه از مرز ۴۰ هزار مگاوات عبور کرد.

محسابات انجام گرفته در سطح صنعت برق نشان می‌دهد که با افزایش یک درجه ای دمای هوا در روزهای تیر و مرداد ماه سال جاری پیک مصرف برق ایران حدود ۵۰۰ تا ۷۵۰ مگاوات جهش می یابد که با احتساب افزایش تعداد مشترکان در سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، خبرهای خوشی برای تامین پایدار و مطمئن برق تابستانی به گوش نمی‌رسد.

همزمان با پیش بینی برای اوج گیری پیک مصرف برق تابستانی، مجموعه وزارت نیرو یک تاکتیک جدید برای مهار جهش مصرف برق تابستانی کشور در دستور کار قرار داده و قصد دارد با استفاده از مصوبات دولت و ورود به بازار تولید و عرضه انواع لامپ و لوازم خانگی و جمع آوری لامپ و لوازم خانگی پرمصرف، فاقد برچسب انرژی و بی استاندارد به نوعی روشی جدید برای مدیریت پیک مصرف برق برای تابستان سال جاری را عملیاتی کند.

از این رو هفته گذشته هیات دولت لایحه‌ای را تصویب و ابلاغ کرد که بر اساس این مصوبه تولید و یا واردات لامپ‌های رشته‌ای با مصرف بیش از ۴۰ وات ممنوع شد.

همزمان با صدور این مصوبه برقی در دولت، با توافق سه جانبه‌ای در صنعت برق، طرح جمع آوری لامپ‌های فاقد استاندارد، پرمصرف و بی‌کیفیت برق از بازار کلید خورد.

از این رو تفاهم نامه سه جانبه‌ای بین سازمان بهره وری انرژی ایران به نمایندگی از وزارت نیرو، اداره کل استاندارد استان تهران و دو تشکل صنفی تولیدکننده لامپ و لوازم خانگی امضا شده که با این توافق به زودی طرح جمع آوری لوازم برقی خانگی غیر استاندارد و لامپ‌های برق فاقد استاندارد و کیفیت از بازار تهران عملیاتی خواهد شد.

بر این اساس پیش بینی می‌شود با این توافق سه جانبه و در راستای سیاست کاهش عرضه محصولات کم بازده و غیراستاندارد در بازار، استفاده از منابع روشنایی پر بازده، حذف عرضه منابع روشنایی کم بازده و غیر استاندارد به زودی با تکمیل لیست لامپ‌های غیر استاندارد جمع آوری آنها در بازار آغاز شود.

از سوی دیگر مطابق با این تفاهم تمامی لوازم برقی خانگی پرمصرف و فاقد برچسب انرژی و یا یا دارای انحراف بازده نسبت به برچسب انرژی هم از سطح بازار لوازم برقی کشور با اولویت تهران جمع آوری خواهد شد.

این درحالی است که با تصمیم هیئت دولت، صدور پروانه تولید جدید لامپ‌های التهابی رشته‌ای بالای (۴۰) وات و همچنین ثبت سفارش و ورود این نوع لامپ‌ها ممنوع شده بود.

در همین حال بانک صنعت و معدن مکلف شد نسبت به اعطای تسهیلات لازم به منظور تغییر خطوط تولید لامپ‌های التهابی رشته‌ای بالای (۴۰) وات به لامپ‌های پربازده با برچسب انرژی حداقل B اقدام کند، به نحوی که خطوط مذکور تا هشت ماه پس از لازم‌الاجراء شدن این تصویب ‌نامه جمع‌آوری شوند.