لزوم بازنگری جدی در قوانین نظام بانکی

محمد رضا غفوری کارشناس بانک اظهار داشت: در چند سال گذشته بانک ها با مشکلات متعددی در حوزه بانکداری مواجه بودند به طوریکه یکی از 5 پروژه اصلی حوزه اقتصادی طرح تحول نظام بانک ها بود که این طرح نیز در مسیر اجرا متوقف شده است.

وی با اشاره به ارکان بانکداری اسلامی گفت: در سال 63 مطالبی در خصوص بانکداری و عقود اسلامی مطرح شد تا براساس آن بازنگری در قوانین صورت گیرد که متاسفانه این امر تاکنون عملیاتی نشده است.

 

غفوری در ادامه یادآور شد: طی سال های گذشته از تغییرات نظام بانکی دور شدیم که در نهایت این موضوع موجب شد تا بسیاری از زیر ساخت های اقتصادی شکل نگیرد.

 

وی با بیان اینکه طرح تحول نظام بانکی با حضور کارشناسان بانکی تعریف شده، بیان داشت: بخش عمده ای از این طرح آماده شده که امیدواریم دولت و مجلس آن را در اولویت سیاست های خود در دستور کار قرار دهند تا از کار غیر کارشناسی درشبکه بانکی جلوگیری به عمل آید.

 

این کارشناس بانکی با اشاره به اینکه شبکه بانکی بازوی قوی و قابل توجه برای پیشبرد اهداف اقتصادی است، اظهار داشت: چندی پیش طرحی در مجلس مصوب شد که تکمیل کننده طرح تحول نظام بانکی بود و قرار است که در مجلس فعلی دنبال شود.

 

گفتنی است که در اجرای طرح بانکداری بدون ربا ، اهداف اقتصادی افق 1404، ارتقای نظام بانکی و پایه ریزی اقتصاد مقاومتی در شبکه بانکی مهیا است.

 

وی با اشاره به مشکلات ربا و ربا خواری بیان کرد: بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار، ارکان اساسی حوزه بانکداری هستند لذا بایستی با بازنگری جدی در بحث های نظارتی از مشکلات این حوزه جلوگیری کنند.

 

غفوری تصریح کرد: با توجه به آنکه نزدیک 32 سال از طرح بانکداری بدون ربا می گذرد هیچ تغییری در نظام بانکی صورت نگرفته و لازم است که بازنگری جدی در این امر صورت بگیرد.

*** ضرورت طرح تحول نظام بانکی

بر همین اساس حجت‌الله هاشم‌بیگی کارشناس بانکی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: قانون اصلاح نظام بانکی در بلاتکلیفی به سر می‌برد البته در سال 86 بانک مرکزی لایحه‌ای را به وزارت اقتصاد ارائه داد که در مجلس مطرح نشد.

 

این کارشناس بانکی در خصوص مشکلات بانکی گفت: در بند 9 سیاست‌های اقتصاد مقاومتی اشاره شده که بازار پول،سرمایه و بیمه اصلاح شود اما هم اکنون 90 درصد تامین مالی در اقتصاد ایران را بازار پول اداره می‌کند که نشان از پول و بانک محور بودن اقتصاد ما دارد.

 

هاشم بیگی در رابطه با الگوی کشورهای اسلامی گفت: در حال حاضر مالزی به خوبی الگوهای نظام بانکداری اسلامی را اجرا می‌کند اما به طور یقین ما ساختار نظام بانکی متفاوتی داریم و باید شرایطی همانند نرخ تورم، تولید ناخالص داخلی، میزان تولید و میزان اشتغال را نیز مورد بررسی قرار دهیم.