به بیان دیگر، کاهش نرخ سود سپرده بانکی، در گام نخست سبب شد تا بسیاری از صاحبخانه‌ها دیگر حاضر نباشند خانه‌های خود را رهن دهند و به دنبال اجاره ماهانه باشند و از سوی دیگر هم نرخ طلا را افزایش داد؛ هر چند افزایش نرخ اونس طلا در بازارهای جهانی هم در این امر بی‌تاثیر نبوده است، ولی بانک‌ها با کاهش نرخ سود سپرده بانکی، از میرداماد، بازار فردوسی را نشانه رفتند.

 نرخ اونس طلا در بازارهای جهانی، در بیست روز گذشته، از هزار و ٢٠٥ دلار به هزار و ٢٩٩ دلار رسیده، که به معنای افزایش ٩٤ دلاری است. این افزایش در بازار داخلی ایران هم بی‌تاثیر نبوده است؛ در همین بازه زمانی، نرخ سکه تمام بهار آزادی ٤٢ هزار تومان گران‌تر شد، افزایش قیمتی که هر چند بی‌ارتباط با افزایش نرخ طلا در بازارهای جهانی نیست، ولی تاثیر مهمی هم از کاهش نرخ سود بانکی به ١٥ درصد گرفته است.

دو عامل امریکایی و یک عامل انگلیسی

در بازارهای جهانی، سه عامل موجب شدند نرخ طلا افزایش پیدا کند. یکی از این عوامل، همه پرسی خروج بریتانیا از اتحادیه اروپاست. بریتانیا پنجمین اقتصاد قدرتمند جهان و دومین اقتصاد برتر اتحادیه اروپا پس از آلمان است. ١٥ درصد کل تولید ناخالص داخلی این اتحادیه به بریتانیا تعلق دارد. همچنین سالانه مهاجران بسیاری از کشورهای دیگر اروپا، به ویژه اروپای شرقی در جست‌وجوی شغل به این کشور می‌آیند و براساس آمار ٨٦ درصد این مهاجران در این کشور مشغول به کار می‌شوند. صادرات بریتانیا به اتحادیه اروپا سالانه به ٢٢٣میلیارد پوند و واردات آن از اتحادیه اروپا به ٢٩١ میلیارد پوند بالغ می‌شود؛ بنابراین خروج احتمالی این کشور از اتحادیه اروپا تاثیر شگرفی بر روند اقتصادی این اتحادیه خواهد داشت و همین احتمال سبب شده در روزهای گذشته نرخ اونس در بازارهای جهانی افزایش پیدا کند.  از سوی دیگر، کاهش شاخص مشاغل در امریکا و تثبیت نرخ بهره فدرال‌رزرو هم تاثیرات مهمی بر افزایش نرخ طلا در بازارهای جهانی داشتند و این عوامل دست به دست یکدیگر دادند تا قیمت اونس بیش از هر زمانی به کانال هزار و ٤٠٠دلاری نزدیک شود.

کاهش نرخ سود و افزایش قیمت طلا

کنار افزایش نرخ اجاره‌بها، کاهش نرخ سود بانکی، سبب شد بسیاری از مردم، به جای سپرده‌گذاری در بانک‌ها به سمت بازار طلا و ارز متمایل شوند. این اتفاق هر چند به شکل گسترده تاکنون رخ نداده، اما اعلام این خبر هم کافی بود تا بازار طلا واکنش افزایشی به آن نشان دهد.

در ایران از گذشته، با تغییر نرخ سود بانکی، بازارهایی چون مسکن، طلا و ارز تحت تاثیر قرار می‌گرفتند. البته این مساله در اقتصاد‌های بزرگ‌تر مانند اقتصاد ایالات متحد هم صدق می‌کند و افزایش نرخ سود فدرال‌رزرو منجر به کاهش قیمت طلا و کاهش نرخ سود بانک مرکزی امریکا باعث افزایش قیمت طلا می‌شود. در همین رابطه محمد کشتی‌آرای، رییس اتحادیه کشوری طلا و جواهر به مهر گفت: دلیل عمده و اصلی افزایش قیمت سکه و طلا در بازار داخلی، افزایش ۲۵ دلاری هر اونس طلا در بازارهای جهانی طی روزهای اخیر است، به طوری که نرخ اونس طلا در روزهای چهارشنبه، پنجشنبه و جمعه هفته گذشته افزایش یافت و باعث شد که قیمت هر قطعه سکه در بازار داخلی بطور متوسط ۱۵ هزار تومان افزایش یابد.

رییس اتحادیه طلا و جواهر درباره وضعیت خرید و فروش سکه و طلا در ماه رمضان گفت: روزهای اولیه ماه رمضان، سطح داد و ستدها کاهش می‌یابد، اما از اواسط ماه با توجه به نزدیک شدن به ولادت امام حسن مجتبی(ع) و عید فطر دادوستدها افزایش می‌یابد ولی به هر حال وضعیت در حال حاضر عادی است. البته افزایش قیمت‌ها باعث شد که مردم توجه بیشتری به بازار سکه و طلا نشان دهند، همچنین با مطرح شدن کاهش نرخ سود بانکی، توجه به بازار سکه و طلا بیشتر شده است.

کاهش نرخ سود و افزایش اجاره‌بها

روز ٢٥ خرداد خبر رسید که بانک‌ها بر کاهش نرخ سود سپرده به توافق رسیدند و از ابتدای هفته جاری نرخ سود بانکی به ١٥ درصد کاهش یافت. تصمیمی که این‌بار نه تنها به شکل دستوری انجام نشد، بلکه با مشارکت بانک‌ها و تصمیم آنها جامه عمل پوشید. این تصمیم، علاوه بر بازار طلا، بازار مسکن را هم تحت تاثیر قرار داد.

رییس کانون بانک‌های خصوصی اعلام کرد: این تصمیم در پی اقدام داوطلبانه بانک‌ها و با توجه به کاهش نرخ تورم و حمایت بانک مرکزی از بازار بین بانکی گرفته شده است. کوروش پرویزیان گفته که نرخ سود سپرده در مرحله اول با توجه به کاهش تورم به ١٢درصد از ابتدای تیرماه امسال تا ١٥درصد کاهش می‌یابد اما با ادامه کاهش نرخ تورم امیدواریم نرخ سود سپرده باز هم کاهش یابد تا برای بنگاه‌های کوچک و متوسط فضای بهتر تامین مالی ایجاد شود.

کاهش نرخ سود بانکی باعث افزایش نرخ اجاره‌بها و کاهش تعداد واحدهایی که به شکل رهن در اختیار مستاجر قرار می‌گیرند، می‌شود. در همین رابطه مجید امیری، مدیرشعب بانک مسکن استان مرکزی به ایرنا گفته است: کاهش نرخ سود بانکی عاملی در رغبت نداشتن صاحب خانه‌ها به گرفتن پول پیش برای رهن دارد. با توجه به رکود بخش مسکن تمایل متقاضیان این بخش به اجاره یا رهن به جای خرید و سرمایه کلان را ممکن می‌سازد و نمودار عرضه و تقاضا را تحت الشعاع قرار می‌دهد.

او ادامه می‌دهد: بانک مسکن به عنوان بانک تخصصی و توسعه‌ای مجری طرح‌های دولت در بخش مسکن است و تمام تلاش خود را به خارج شدن مسکن از رکود معطوف کرده است. تفاهمنامه‌ای که با انبوه‌سازان بسته شده در خصوص طرح تشخیص معاملات، طرح فروش امانی و پرداخت تسهیلات خرید تا سقف یک میلیارد و ٢٠٠ میلیون ریال برای زوج‌ها از نمونه طرح‌هایی است که با هدف خارج شدن مسکن از رکود ارایه شده است. کاهش نرخ سود بانکی ارتباطی با رقم اجاره ندارد و هم اکنون صاحبخانه‌ها اجاره نمی‌گیرند، زمانی که نرخ سود بانکی پایین بیاید تمایل به گرفتن اجاره‌بها افزایش پیدا می‌کند. رکود در بخش مسکن باعث شده تا مردم تمایلی برای خرید ملک مسکونی نداشته باشند و اجاره نشینی را بر مالکیت مسکن ترجیح دهند.

 

سکه طرح جدید، ١٠٤٢٢٠٠ تومان

روز گذشته هر سکه تمام بهار آزادی طرح جدید، یک میلیون و ٤٢ هزار و ٢٠٠ تومان خرید و فروش شد، هر سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم هم یک میلیون و ٤٠ هزار و ٥٠٠ تومان به بازار عرضه شد. نیم سکه و ربع سکه به ترتیب ٥٢٠ هزار و ٥٠٠ تومان و ٢٧٢ هزار تومان خرید و فروش شد. سکه یک گرمی نیز ١٨٠ تومان به فروش رفت. در بازارهای جهانی، به دلیل تعطیلی روز یکشنبه، نرخ اونس کماکان هزار و ٢٩٩ دلار است. مثقال طلا ٤٥٧ هزار و ٧٠٠ تومان اعلام شد و هر گرم طلای ١٨ عیار نیز ١٠٥ هزار و ٥٦١ تومان قیمت‌گذاری شد. در بازار ارز هر دلار امریکا سه هزار و ٤٥٦ تومان ارزش‌گذاری شد. هر یورو سه هزار و ٩١٧ تومان به بازار عرضه شد و هر پوند انگلیس هم چهار هزار و ٩٧٣ تومان به دست مشتریان رسید. درهم امارات و لیر ترکیه هم به ترتیب ٩٤٦ تومان و هزار و ١٩٨ تومان دست به دست شدند.