درخواست آخوندی برای افزایش حداقل سرمایه بانک ها

عباس آخوندی در آیین رونمایی از اوراق رهنی مسکن با بیان این‌که بحث مسکن بسیار پیچیده دارد و نیازمند نهادهای مختلفی را می‌خواهد که آنرا فعال کند، اظهار کرد:‌ مدیریت دارایی‌های عمومی یکی از مباحثی بوده که مطرح شده است.

وی افزود: شرکت عمران شهرهای جدید، سازمان ملی زمین و مسکن،‌سازمان مجری تاسیسات دولتی و... هزاران هزار میلیارد تومان دارایی دارند که با ابزارهایی قابلیت نقدشوندگی را دارند و می‌تواند اقتصاد را فعال کند.

وی با بیان این که برای رهایی از پول نفت باید برای این نهاد قانونگذاری‌ کنیم، ادامه داد: به عنوان مسئول وزارت راه در حوزه حمل و نقل و مسکن آمادگی داریم که بسته های برنامه ریزی روشنی را در این باره ارائه کنیم.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به صندوقهای پس انداز و تسهیلات مسکن برای شهر یا پروژه‌های مشخص بیان کرد:  برای تقویت طرف عرضه نیامند این صندوقها هستیم که خوشبختانه مراحل کارشناسی این موضوع در بانک مرکزی در حال طی شدن است.

آخوندی خطاب به وزیر اقتصاد تاکید کرد: در بخش مسکن ریسک سرمایه‌گذاری در مرحله پیش فروش قرار دارد و از طرف دیگر پیش خریدار هم در معرض ریسک قرار دارد،‌یکی از ابزارهای نهادی دنیا صندوقهای تضمین پیش خریدار و تولیدکننده است. در ایران فاقد این نهاد هستیم و افراد باید با ریسک خودشان اقدام به خرید مسکن کنند.

وی افزود: نهاد بعدی صندوقهای خُرد برای بهسازی بافتهای فرسوده و میانی است. در ایران اینچنین صندوقهایی را نداریم تا دارایی‌های خرد افراد را با ارزش کند.

وی افزود: اگر بتوانیم این نهادها را در بخش مسکن فراهم کنیم حتما در جهت توسعه پایدار مسکن تاثیرگذار خواهد بود.

وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که کمینه سرمایه بانکها 400 میلیارد تومان است،‌ گفت: الان این مبلغ بیش از 100 میلیون دلار ارزش ندارد و در پسابرجام نیاز داریم بانکها کمینه سرمایه به حداقل به یک میلیارد دلار افزایش یابد.