مرغ های ایرانی برند فرانسوی به تن کردند
حسن رکنی معاون وزیر  جهاد کشاورزی در امور تولیدات دامی با اشاره به همکاری مشترک ایران و روسیه در تولید و صادرات مرغ اظهار داشت: ایران با توجه به تولید سالانه دو میلیون و 100 هزارتن گوشت مرغ رتبه هفتم دنیا را به خود اختصاص داده است.

 

وی با اشاره به شرایط مساعد تولید گوشت مرغ گفت: در 3 الی 4 سال اخیر بخشی از نیاز گوشت مرغ کشور از طریق واردات تامین می شد که خوشبختانه درحال حاضرشرایط نسبتا خوبی را در تولید گوشت مرغ بر خلاف گوشت قرمز داریم.

 

رکنی ادامه داد: شرایط مساعد تولید، این امکان را فراهم نموده تا علاوه بر تامین نیاز داخل، صادرات و ذخیره سازی محصول نیز انجام شود که این امر کار بسیار ارزشمندی است چرا که توانایی ما در زیرساخت های گوشت مرغ را نشان می دهد.

 

***امکان افزایش 50 درصدی تولید مرغ با ظرفیت فعلی

 

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به تحقق اقتصاد مقاومتی بیان کرد: در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی بدون سرمایه گذاری و صدور مجوزهای جدید امکان افزایش تولید تا سقف 50 درصد از ظرفیت های فعلی وجود دارد که در نهایت به افزایش صادرات ختم می شود.

 

وی با اشاره اقدامات اساسی در راستای افزایش توان صادراتی گفت: در حال حاضر سرعت تولید مناسب است و از این رو لازم است که به لحاظ  قیمت و کیفیت مزیت هایی در بازار های هدف داشته باشیم تا در نهایت به افزایش صادرات بینجامد.

 

رکنی در ادامه افزود: خوشبختانه در زمینه کیفیت تولید مشکل خاصی نداریم چرا که براساس بررسی های به عمل آمده از سوی سازمان دامپزشکی و همچنین کشور مقصد، محموله ها از نظر بهداشتی تایید شدند.

 

***مرغ های تولیدی وزن مطلوبی ندارند

 

معاون وزیر جهاد کشاورزی در تولیدات امور دامی با بیان اینکه مرغ های تولیدی وزن مطلوبی ندارند، بیان کرد: در حال حاضر سایز تولید مرغ در کشور ما به سبب ذائقه داخلی،  بالای 2 کیلوگرم است و این درحالیست که سایز مورد درخواست در بازارهای صادراتی 1.200 الی 1.600 است لذا این امر یکی از چالش های مهم صادراتی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

 

وی با اشاره به شکل گیری زنجیره های تولید عنوان کرد: امیدواریم با شکل گیری و فعال شدن زنجیره های تولیدی مشکل سایز مرغ مرتفع شود به طوریکه به تناسب نیاز صادراتی تولید شود چرا که این امر در کنار حفظ کیفیت و قیمت به استمرار صادرات منجر می شود.

 

رکنی با اشاره به تسهیل قوانین صادراتی یادآور شد: اگر تجار بنا به هر علتی در زمانی به قراردادهای منعقد شده پایدار و در زمان دیگر آن را عملیاتی نکنند به راحتی بازارهای صادراتی را از دست می دهند گرچه در این میان لازم است  که دولت قوانین صادراتی را تسهیل بخشد تا بازرگانان بتوانند به ثبات قوانین صادراتی تکیه کنند.

 

وی ادامه داد: در حال حاضر قوانین صادراتی  دیگر همانند یک الی دو سال اخیر لحظه ای و زود گذر نیست بلکه به گونه ای است که تجار به راحتی می توانند با طرف های تجاری خود امر صادرات را دنبال کنند.

 

***مشوق 100 میلیارد تومانی طیور در هاله ای از ابهام

 

معاون وزیر جهاد کشاورزی در تولیدات امور دامی با اشاره به مشوق صادراتی طیور بیان داشت: در راستای افزایش صادرات در خواست مشوق 100 میلیارد تومانی طیور از سوی وزارت جهاد به دولت داده شده ، اما تاکنون این امر محقق نشده که امیدواریم در صورت تامین اعتبار از سوی دولت این امر بتواند جهشی در صادرات را رقم بزند.

 

وی با بیان اینکه صادرات به برخی از بازارهای جدید در همسایگی ما فرصت تازه ای پیش روی تولیدکننگان است، عنوان کرد: با توجه به آنکه  امکان صادرات آبزیان، مواد لبنی و پروتئینی به برخی از بازارهای هدف همچون روسیه وجود دارد از این رو لازم است که بخشی از برنامه ریزی های صادراتی را به این سمت ببریم.

 

رکنی در ادامه عنوان کرد: کلیات اقدامات صورت گرفته به بازار روسیه شرایطی را رقم زده که در دو الی سه هفته اخیر بخشی از محصولات لبنی به این بازار صادر شده و اکنون درخواست هایی برای انقعاد قراردادهای بزرگتری از سوی بازار روسیه به عمل آمده که امیدواریم تجار بتوانند از این فرصت استفاده کنند.

 

*** همکاری ایران و فرانسه در تولید مرغ

 

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به صادرات مرغ با برند فرانسوی بیان کرد: در چند سال گذشته کشورهای اروپایی به دنبال بازاریابی محصولات نهایی خود اعم از گوشت مرغ در بازار ایران بودند، اما در حال حاضر این روند تغییر یافته به طوریکه مذاکراتی با کشور فرانسه در خصوص سرمایه گذاری های مشترک صورت گرفته است.

 

وی ادامه داد: در نتیجه رایزنی ها مقرر شد تا یکی از برندهای معروف فرانسوی اعلام آمادگی کنند به طوریکه تولید کنندگان ما با این برند فرانسوی همکاری مشترکی داشته باشند و بتوانند مرغ تولید مشترک را با برند فرانسوی صادر کنند.

 

رکنی با اشاره به افزایش صادرات مرغ یادآور شد: نشست های مشترکی با انجمن صنفی و شرکت های تجاری بزرگ در اروپا صورت گرفته چرا که این امر می تواند به افزایش صادرات مرغ به کشورهایی فراتر از کشورهای منطقه منجر شود.