رضا باکری در مصاحبه با رادیو اقتصاد از تأخیر پرداخت مشوق صادراتی لبنیات گلایه کرد و افزد: نقش مشوق‌های صادراتی در توسعه صادرات برکسی پوشیده نیست و می‌طلبد دولت در پرداخت مشوق صادراتی سرعت عمل بیشتری داشته باشد.

 وی همچنین با بیان اینکه روند صادرات لبنیات به روسیه بسیار کند است و پیشرفت چندانی ندارد اظهارداشت: میزان صادرات فرآورده‌های لبنی به سایر مقاصد صادراتی نسبت به مدت مشابه سال‌های گذشته 13 درصد افت داشته است.

دبیر انجمن صنایع لبنی کشور گفت: شرکت‌های بزرگ با ظرفیت کامل خود اقدام به تولید و توزیع می‌کنند اما شرکت‌های کوچک با مشکلات زیادی مواجه هستند.

وی در ادامه با اشاره به این جمله که اختصاص مشوق صادراتی به لبنیات تنها در حوزه صادرات این محصولات اثربخش خواهد بود، افزود: با این اقدام صنعت لبنیات جان تازه‌ای می‌گیرد.

وی اظهار داشت: برای رفع مشکلات صنعت لبنیات در بخش داخلی به راهکارها و سیاستگذاری‌های جدید و کارآمد نیاز است.

باکری با بیان اینکه بحث خروج از رکود مسئله پیچیده‌ای است، تصریح کرد: هیچ یک از راهکارهایی که تاکنون برای خروج از رکود در صنعت لبنیات اتخاذ شده نتوانسته است گرهی از مشکلات را باز کند و دولتمردان برای خروج از رکود در این صنعت به فکر چاره اندیشی اساسی باشند.

وی در ادامه گفت: شرکت‌هایی که سالانه بیش از یک میلیون دلار صادرات داشته باشند به تناسب ارزش صادرات به این شرکت‌ها مشوق‌های صادراتی تعلق می‌گیرد البته ناگفته نماند شرکت‌های که از رشد صادراتی قابل توجهی برخوردار باشند از حیث پرداخت مشوق‌های صادراتی در اولویت خواهند بود.

دبیر انجمن صنفی صنایع لبنی با اشاره به اینکه دولت نقش بسیار موثری در بهبود روند صادرات لبنیات دارد، اظهارداشت: دولتمردان تاکنون برای بهبود صادرات لبنیات از هیچ تلاشی دریغ نکرده است.

وی تصریح کرد: تسهیل مشوق‌های صادرات یکی از اقدامات مثبت دولت است که به میزان زیادی می‌تواند زیان‌های ناشی از صادرات را پوشش دهد.

باکری همچنین از عرضه لبنیات در بورس کالا خبر داد و افزود : این اقدام نتیجه مثبتی در بازار لبنیات داشته است و به طور قطع و یقین بورس کالا کمک بسیار زیادی در بازار مزبور خواهد کرد.

وی گفت: در حال حاضر صادرات لبنیات به کشورهای عراق و افغانستان صورت می‌گیرد و می‌توان گفت که شرایط صادرات به این کشورها در وضعیت متعادلی قرار دارد.

دبیر انجمن صنفی صنایع لبنی در پایان با اشاره به کشورهای رقیب ایران در زمینه صادرات لبنیات هم افزود: ترکیه و نیز عربستان جزء کشورهای صادر کننده لبنیات به عراق و پاکستان هستند و رقیب جدی برای ایران محسوب می‌شوند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد؛ مواد غذایی به ویژه تولیدات دامی نقش اساسی و حیاتی در استقلال جوامع بشری ایفا می‌کنند و دسترسی آحاد جامعه به غذای کافی و مطلوب و نیز سلامت تغذیه‌ای از محورهای اصلی توسعه جوامع و زیر ساخت نسل‌های آینده هر کشوری است.

از آنجائیکه شیر و سایر مواد لبنی مهمترین منبع تأمین پروتئین حیوانی محسوب می‌شود افزایش کمی و بهبود کیفی این مواد غذایی از اهم سیاست‌های هر کشوری به شمار می‌آید.