سال‌هاست که فرودگاه مهرآباد با افزایش ترافیک پروازی مواجه است و ظرفیت این فرودگاه حتی از حد نصاب خود نیز افزایش یافته است.

‌کمبود مکان برای پارکینگ هواپیما‌ها‌ و ترافیک سحرگاهی و بامداد فرودگاه مهرآباد، خود گواهی بر به حد نصاب رسیدن ترافیک این فرودگاه است؛ در حال حاضر ترافیک‌ پروازی فرودگاه مهرآباد به ویژه در پروازهای بامداد و صبحگاهی بسیار‌ زیاد است.

از سوی دیگر افزایش تقاضای سفر‌های داخلی در پایتخت، مهرآباد را به عنوان پرترددترین فرودگاه کشور مطرح کرده است اما این فرودگاه امروز دیگر ظرفیتی برای گسترش ندارد.

در حالی که ناوگان هوایی کشور در حال پوست‌اندازی و نوسازی است و این روزها مدام خبر از انعقاد پیش‌قرارداد‌های مختلف برای خرید هواپیماشنیده می‌شود، به نظر می‌رسد مهرآباد در سال‌‌های آتی و با توسعه و نوسازی ناوگان ایرلاین‌‌های داخلی، دیگر ظرفیتی برای خدمات‌دهی به پروازهای جدید نداشته باشد زیرا ‌طبق گفته مسئولان شرکت فرودگاه‌های کشور،‌ ظرفیت‌ فرودگاه مهرآباد امروز در آستانه وضعیت قرمز قرار دارد.

‌قطعاً وجود چنین فرودگاهی در ابرشهر تهران ضروری به نظر می‌رسد اما با افزایش تقاضا و‌ گسترش پهنه‌ شهرنشینی به نظر می‌رسد موضوع انتقال بخشی از پروازهای فرودگاه مهرآباد به فرودگاه‌های نزدیک نظیر فرودگاه امام خمینی (ره) و حتی فرودگاه پیام، در آینده نزدیک، ضروری خواهد بود.

از سوی دیگر طبق گفته مدیرعامل شرکت فرودگاه‌‌های کشور، به علت احاطه فروگاه مهرآباد توسط ارگان‌های نظامی امکان گسترش بخش تجاری فرودگاه مهرآباد دیگر وجود ندارد.

بنا به گفته رحمت‌الله مه‌آبادی‌ مهرآباد از گذشته مورد غفلت تاریخی واقع شده است.

وی گفته بود که میزان پروازهای مسافری فرودگاه بین المللی مهرآباد نسبت به مدت مشابه سال قبل 20 درصد رشد داشته و حجم بالای مسافر که بیش از ظرفیت این فرودگاه است موجب ترافیک بالا شده است.

‌مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران‌ این را هم گفته بود که اجازه افزایش تعداد پروازها را در ‌فرودگاه مهرآباد نخواهیم داد و در آینده برای کاهش بار ترافیکی‌، بخشی از پروازها را به فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) انتقال می‌دهیم؛ در حال حاضر شرایط ترافیک پروازی‌ فرودگاه مهرآباد در آستانه وضعیت قرمز قرار دارد.

وی این را هم گفته است که ‌پارکینگ هواپیما یکی از گلوگاه‌های ترافیکی محسوب می‌شود، فقط 11 درصد از فضای فرودگاهی مهرآباد متعلق به این فرودگاه است و بیش از نیمی از این فضا متعلق به بخش نظامی و مابقی زیرنظر ارگان‌های مختلف و ایرلاین‌ها است.

بنا به گفته مه‌آبادی فضای فرودگاهی به دلیل اهمیت بیشتر مردم باید به نفع مسافران بهره‌برداری شود زیرا افزایش سطح پارکینگ فرودگاه‌ها جهت مدیریت استند (پارکینگ هواپیما)‌، کاهش ترافیک هواپیما‌ها در زمان نشست و برخاست را به همراه دارد. 

وی این را هم گفته است که ‌هم‌اکنون فضای استاندارد برای پارک هر هواپیما 10 هزار مترمربع است‌، اما به دلیل کمبود جا و پارک شدن هواپیماهای بیشتر، با قبول مسئولیت فضای کمتری را در نظر گرفتیم؛ به دلیل ظرفیت محدود، جای پارک ایرلاین‌ها را سهمیه‌بندی کردیم‌.

البته موضوع انتقال برخی پروازهای داخلی فرودگاه مهرآباد به فرودگاه‌‌های اطراف از چندین سال پیش مطرح شد، زمانی که وجود پروازهای زیارتی ترافیک پروازی و نیز ترافیک خودروهای ورودی به این فرودگاه را بسیار افزایش داد.

از سال 1393 بود که پروازهای زیارتی فرودگاه مهرآباد به تدریج به فرودگاه امام خمینی (ره) منتقل شد و پس از انتقال پروازهای زیارتی، امروز موضوع انتقال پروازهای داخلی مهرآباد نیز در دستور کار بررسی قرار دارد تا پس از تکمیل زیرساخت‌‌ها در فرودگاه‌هایی نظیر امام خمینی (ره) و حتی فرودگاه پیام، برخی پروازهای داخلی به این فرودگاه‌ها منتقل شود.

روز 28 دی‌‌ماه 1393 بود که رئیس وقت سازمان هواپیمایی ‌تأکید کرد در مورد جابه‌جایی فرودگاه مهرآباد طرح خاصی اجرا نخواهد شد ولی انتقال بخشی از ترافیک این فرودگاه به فرودگاه‌های مجاور در دستور کار قرار دارد که در بحث انتقال باید به ظرفیت‌های فرودگاه امام خمینی (ره) توجه شود.

بنا به گفته علی‌رضا جهانگیریان‌ ‌انتقال پروازهای داخلی برای برخی پروازها مقرون به صرفه نیست،‌برای پروازهای کوتاه مدت داخلی استفاده از فرودگاه امام خمینی (ره) اصلا مقرون به صرفه نیست زیرا یک شهروند تهرانی برای دسترسی به فرودگاه امام خمینی باید 35 کیلومتر حتی از برخی نقاط تهران 50 کیلومتر حرکت کند تا پروازی زیر یک ساعت داشته باشد که در هیچ جای دنیا این عمل انجام نمی‌شود.

جهانگیریان آن زمان این را هم گفته بود که‌ کارکرد فرودگاه مهرآباد برای پوشش پروازهای داخلی باقی می‌ماند، فقط ممکن است برخی پروازهای طولانی که بیش از دو ساعت به طول می‌انجامند به فرودگاه امام خمینی (ره) منتقل شود.

تأکید بر ادامه‌دار بودن فعالیت فرودگاه مهرآباد و انتقال بخشی از پروازهای آن به اینجا ختم نمی‌شود، به تازگی مدیرکل فرودگاه مهرآباد نیز از ماندگاری این فرودگاه در محل فعلی خود و انتقال بخشی از پروازهای آن به فرودگاه امام خمین (ره) گفته است.

بنا به گفته علی رستمی از زمانی که بحث انتقال فرودگاه مهرآباد مطرح شد بنا به دستور وزیر راه و شهرسازی تعهد داریم در دو بخش خدمات فرودگاهی و ساماندهی پروازهای فرودگاه مهرآباد، اقدامات اساسی داشته باشیم،بر همین اساس در بخش ساماندهی پروازهای فرودگاه مهرآباد در راستای رفاه حال ساکنان اطراف فرودگاه تصمیم گرفته شد که هیچ پرواز برنامه‌ای از ساعت 12 شب تا 5 صبح انجام نشود و با اجرای درست این تصمیم، هیچ پرواز برنامه‌ای تاکنون در این چند ساعت انجام نشده است.

مدیر کل فرودگاه مهرآباد این را هم گفته است که با افزایش ‌تقاضا در فرودگاه مهرآباد، اعزام و پذیرش امسال به بیش از 15 میلیون نفر مسافر رسیده است.

بنا به گفته رستمی‌‌ زیرساخت‌های فرودگاه امام خمینی(ره)‌ برای انتقال پروازها هنوز آماده نیست و با برنامه‌ریزی‌های اصولی در آینده‌ای دور بخشی از پروازهای فرودگاه مهرآباد به فرودگاه امام انتقال می‌یابد و فرودگاه مهرآباد به فرودگاهی گران که فقط ایرلاین‌های خاصی در آن تردد خواهند داشت، تبدیل می‌شود البته ‌این طرح مربوط به آینده است.

سازمان هواپیمایی کشوری نیز به عنوان حاکمیت صنعت حمل و نقل هوایی، همین موضع را نسبت به پروازهای مهرآباد و انتقال بخشی از این پروازها به فرودگاه امام خمینی (ره) دارد.

‌مدیر روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری با تأکید بر اینکه فعلاً موضوع انتقال پروازهای فرودگاه مهرآباد به فرودگاه امام خمینی(ره)‌ مطرح نیست‌، گفته است: طرح‌ موضوع انتقال پروازهای فرودگاه مهرآباد به فرودگاه امام ‌درواقع تشریح چشم‌انداز زیرساخت‌ها است، منظور این است که در صورت آماده‌ شدن ترمینال‌های مورد نیاز، پروازهای داخلی در فرودگاه امام خمینی(ره)، در آینده می‌توان برای کاهش حجم ترافیکی پروازهای مهرآباد بخشی از پروازهای این فرودگاه را به فرودگاه امام(ره) منتقل کرد و این منوط به آماده‌سازی ترمینال‌ها در فرودگاه امام خمینی (ره) است.

رضا جعفرزاده در این‌باره به ‌خروج 27 فروند هواپیمای از رده خارج در فرودگاه‌های کشور اشاره می‌کند و می‌گوید: ‌قطعاً خروج این هواپیماها از فرودگاه‌ها در راستای افزایش ظرفیت فرودگاهی نظیر مهرآباد، ارتقاء بهره‌وری، کاهش تأخیرات پروازی و افزایش ایمنی مؤثر است، ضمن آنکه ایستایی هواپیماها کاهش می‌یابد و همه اینها در کاهش ترافیک فرودگاه مؤثر است.

بنا به گفته مدیر روابط عمومی سازمان هواپیمایی‌ شرکت‌های هواپیمایی برای خروج هواپیماهای فرسوده و زمین‌گیر خود از فرودگاه‌ها برنامه‌های خود را اعلام کردند، تا ظرفیت‌های موجود در فرودگاه‌ها افزایش یابد، این هواپیماهای از رده خارج در تعدادی از فرودگاه‌های کشور مستقر هستند، ‌به عنوان مثال‌ شرکت هواپیمایی آسمان در فرودگاه زاهدان یا فرودگاه مشهد هواپیمای زمین‌گیر و از رده خارج دارد که مقرر شده است، طبق برنامه از این فرودگاه‌ها خارج شوند.

‌به گزارش فارس‌ البته زیر ساخت‌های فرودگاه امام خمینی (ره) هنوز برای افزایش تعداد پرواز فراهم نیست،‌ اما دولت برنامه دارد به محض فراهم شدن امکانات لازم برای انجام سفرهای داخلی در فرودگاه امام خمینی (ره) این فرودگاه را نیز وارد چرخه جابه‌جایی مسافران داخلی‌ کند تا بار فرودگاه مهرآباد سبک‌تر شود؛ فراموش نشود که موضوع انتقال محل این فرودگاه توجیه منطقی ندارد‌ و مهرآباد در محل فعلی خود خواهد ماند.