محمدرضا ضیائی با بیان اینکه در فریدونکنار باید بر روی کیفیت، بسته بندی، صادرات و برند سازی محصولات کار شود، تاکید کرد: متاسفانه برنج شهرستان‌های مختلف مازندران را با برند برنج فریدونکنار به فروش می‌رسانند و با آنها برخورد نمی‌شود. با این وضعیت در سال‌های آینده برنج اصل فریدونکنار را نخواهیم داشت چرا که برنج خارجی را نیز با مارک برنج این شهرستان به فروش می‌رسانند.

وی با اشاره به اینکه بر فروشندگان کود و سم نظارت صورت می‌گیرد، گفت: در بررسی‌های به عمل آمده یکی از شرکت‌های فروش کود و سم از کودی استفاده کرد که از استانداردهای لازم برخوردار نبود و پرونده این متخلف در تعزیرات در دست اقدام است.

ضیائی خاطرنشان کرد: همکاری مشترکی با FAO در زمینه تولید و بسته بندی برنج محصول سالم در ازباران انجام می‌شود که در این راستا 15 نفر به صورت مستقیم مشغول به کار شدند. 9 هزار میلیارد تومان اعتبار بلاعوض در سال 94 به این گروه تخصیص یافت.

وی با تاکید بر اینکه زمین‌های کشاورزی باید مهندسی شود و به این منظور طرح تجهیز و نوسازی اراضی کشاورزی را در دستور کار خود قرار دادیم، اظهار کرد: به دنبال آن هستیم تا عملیات اجرایی طرح تجهیز و نوسازی 950 هکتار از اراضی فریدونکنار را در سال جاری عملیاتی کنیم. در 40 سال گذشته تنها 650 هکتار از اراضی کشاورزی در فریدونکنار تجهیز و نوسازی شد اما به تنهایی در این دوره به دنبال تجهیز 950 هکتار از اراضی کشاورزی هستیم.

مدیر جهاد کشاورزی فریدونکنار با اشاره به اینکه پس از برداشت محصول برنج، عملیات تجهیز آغاز می‌شود، خاطرنشان کرد: این عملیات در 100 هکتار روستای سوته، 47 هکتار در روستای بی‌نمد، 200 هکتار در روستاهای نوائی‌محله و میان محله، 250 هکتار در روستای بنه‌کنار و 144 هکتار روستای ازباران صورت می‌گیرد.

ضیائی با اشاره به فواید طرح تجهیز در اراضی کشاورزی فریدونکنار، اظهار کرد: اراضی کشاورزی با انجام این طرح شکل‌های مهندسی پیدا می‌کنند و تمامی اراضی به جاده‌های بین مزارع و زهکش متصل می‌شوند همچنین ورود مکانیزاسیون به اراضی کشاورزی آسان‌تر می‌شود و مدیریت محصول در اختیار کشاورز است.

مدیر جهاد کشاورزی فریدونکنار با اشاره به اینکه باید 70 کیلومتر لاینینگ بتنی انجام دهیم، تصریح کرد: امسال در 15 هکتار از اراضی کشاورزی این شهرستان لاینینگ صورت می‌گیرد هر چند بودجه دولتی در این زمینه بسیار ضعیف است و باید اعتبارهای استانی برای شهرهایی مانند فریدونکنار بیش از گذشته در نظر گرفته شود.

وی  با اشاره به اینکه در فریدونکنار 61 واحد شالیکوبی وجود دارد که 25 واحد آن اصلاح ساختار و نیمه مدرن شده و کار 36 واحد باقیمانده است، گفت: کشاورزان باید در سامانه بهینه‌یاب ثبت‌نام کنند تا تسهیلات به آنها تعلق گیرد.

ضیائی با اشاره به اینکه در دو کشت اول و دوم 46 هزار تن شلتوک در مازندران تولید می‌شود، گفت: فریدونکنار دارای حدود 6500 هکتار زمین کشاورزی زیر کشت برنج است.

مدیر جهاد کشاورزی فریدونکنار با اشاره به اینکه 13 مرغداری در فریدونکنار مشغول به فعالیت است، اظهار کرد: دو واحد مرغداری در فریدونکنار در سال جدید افتتاح شد.

ضیائی از راه‌اندازی سایت‌های الگویی خبر داد و گفت: 2 سایت برنج در روستاهای بی‌نمد و نوائی‌محله، یک سایت سبزی و صیفی‌جات، سه سایت طیور بومی ویژه زنان روستائی و یک سایت زنبور ایجاد شده است.

مدیر جهاد کشاورزی فریدونکنار با بیان اینکه 10 صندوق اعتبار خرد زنان روستایی در این شهرستان راه‌اندازی شد، اظهار کرد: از این صندوق‌های خرد در مباحث مربوط به اقتصاد مقاومتی حمایت می‌شود. در هر صندوق 30 تا 50 نفر عضو هستند. دو صندوق خرد روستائی در روستاهای کوچک بیشه‌محله و ازباران و در روستاهای بزرگ‌بیشه‌محله، نوائی محله، بی‌نمد، سوته، مهلبان و بنه‌کنار ایجاد شده است.

ضیائی افزود: این صندوق ها پس از گذشت یک سال و نیم می توانند صندوق حمایت از بخش کشاورزی را در فریدونکنار راه‌اندازی کنند و پس از آن از اعتبارات بخش حمایت از صندوق استانی بهره بگیرند.

وی با اشاره به اینکه به این شهرستان 850 میلیون تومان برای خط مکانیزاسیون اختصاص داده شده است، خاطرنشان کرد: در این مدت 100 درصد این مبلغ تخصیص یافت اما 50 درصد جذب شد.