تجلیل از صادرکنندگان فقط روی تقویم/ همه شرایط فقط برای واردات مهیاست

گروه اقتصادی- رییس سازمان توسعه تجارت در روزهای گذشته و در آستانه روز ملی صادرات، با افتخار از رشد 6 درصدی صادرات در نیمه اول امسال خبر داد و گفت: «میزان درآمدهای صادراتی به 21.7 میلیارد دلار رسیده که متاسفانه از برنامه صادرات 50 میلیارد دلار در سال‌جاری عقب هستیم.»

به گزارش افکارنیوز، حال در این شرایط، روز پنج‌شنبه قرار است روز ملی صادرات با حضور رییس‌جمهور برگزار شود؛ این در شرایطی که هر سال فقط یک‌بار و در یک روز از تقویم صادرات مورد توجه قرار می‌گیرد. به باور محسن جلال‌پور، رییس سابق اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران، «دستگاه پیچیده و ناکارآمد اداری ایران، یک روز سال را به نام روز ملی صادرات ثبت کرده و در این روز قصد تکریم صادرکنندگان را دارد. حال این‌که به قول مسعود کرباسیان، در سال یک روز به فکر صادرات می‌افتیم و در مقابل، 364 روز برای واردات تلاش می‌کنیم.»

بررسی‌ها نشان می‌دهد که اکثر رویه‌های تجاری کشور در جهت واردات تنظیم شده است؛ در همین حال، مجراهای ورودی کالا به ایران، بسیار فراخ‌تر از مجاری خروجی کالاست. بوروکراسی ما برای واردات ایجاد شده و صادرات در این ساختار محلی از اعراب ندارد. آیا در ایران همچنان سیاست جایگزینی واردات حاکم است؟

به باور فعالان اقتصادی، «اگرچه سیاست جایگزینی واردات در ایران جاری نیست، اما همچنان در ذهن سیاست‌گذاران ما این تفکر وجود دارد.»

در کل، معضل اصلی در صادرات، گران تمام شدن بهای تمام‌شده کالاها، وجود موانع تعرفه‌ای و غیرتعرفه‌ای، روابط بین‌المللی، مالی و بانکی کشور، نبود زیرساخت‌های لازم و مناسب، نرخ ارز، نبود بسته‌های تشویقی برای صادرکنندگان، حمل‌ونقل و... است.

کارشناسان تاکید دارند که امری که می‌تواند روی صادرات کشورمان و شکوفایی آن تاثیرگذار باشد، پیوستن به WTO است؛ اتفاقی که در سال های گذشته تحقق پیدا نکرده است و دولت با گسترش دیپلماسی اقتصادی باید تلاش کند تا این مهم اجرایی شود.


مریم فکری